06. června 2019 11:17
Jak vybrat bezpečnostní sklo do obráběcího stroje?
Možná tu situaci znáte. Pracovníci už přes poškrabané a popraskané sklo nevidí do stroje a nemůžou tak pracovat. Co s tím? Kdekoho napadne, že stačí vyměnit původní „sklo“ za nové a z toho důvodu osloví nejbližšího sklenáře. Ten dodá bezpečnostní sklo (např. connex) a celý problém je vyřešen.
Je to tak jednoduché?
Bohužel ne. Originální „sklo“ se pravděpodobně skládalo z polykarbonátu a kaleného skla. Pokud jste ho nahradili bezpečnostním sklem, jako je connex, nemusí plnit bezpečnostní funkci. Konkrétní složení skla uvádí normy EN 12415 pro soustruhy, EN 13128 pro frézky a EN 12417 pro obráběcí centra.
Důvody:
- Pokud na stranu pracovníka místo polykarbonátu umístíte sklo, při nárazu z vnitřní strany (např. uletí nástroj nebo opracovávaný materiál) dojde k tomu, že ze strany skla vyletí tisíce jehlicovitých střepů. Tyto střepy můžou poškodit nejen oči, ale také tvář a krk pracovníka.
- Polykarbonát má oproti sklu vysokou schopnost absorbovat energii. To znamená, že dostatečně silný polykarbonát (tloušťka se určuje podle potřebné bezpečnostní třídy) dokáže zastavit „projektil“, který se uvolní v pracovním prostoru. Pokud použijete pouze bezpečnostní sklo, projektil jím pravděpodobně proletí a vážně poraní pracovníka.
Jaká je funkce skla u bezpečnostních průhledů?
Nevýhodou samotného polykarbonátu je jeho citlivost. Snadno se poškrábe a jinak poškodí (např. odletujícími kousky kovu). Zároveň jeho odolnost výrazně klesá, pokud je dlouhodobě vystaven chladicím tekutinám. Z tohoto důvodu je lepší polykarbonát z vnitřní strany krýt kaleným sklem. Samotné sklo v obráběcích strojích tedy nechrání pracovníka, ale jen polykarbonát.
Jaké jsou možnosti?
Standardní jsou tři typy bezpečnostních průhledů a záleží na výrobci, jaký typ s ohledem na potřebnou bezpečnost zvolí.
Samotný tvrzený polykarbonát (schéma 1)
U některých obráběcích strojů se můžeme setkat s tím, že je do průhledu nainstalován pouze samostatný polykarbonát s tvrzenou vrstvou. To má ovšem několik rizik. Podstatným problémem je, že polykarbonát je velmi citlivý materiál. Své vlastnosti ztrácí i časem a působením kapalin dochází ještě k rychlejší degradaci
Sendvič tvrzeného polykarbonátu a kaleného skla (schéma 2)
Tento typ se vyrábí laminací pomocí speciální polyuretanové folie. K laminaci se používá tvrzený polykarbonát požadované síly a tvrzené sklo, které chrání polykarbonát proti poškození z vnitřní strany stroje. Speciální páska po celé hraně chrání prohled proti působení tekutin. Výhodou je, že polykarbonát není vystaven působení pracovních kapalin.
Sendvič tvrzeného polykarbonátu a kaleného skla s dutinou (schéma 3)
Sendvič se vyrábí jako klasické izolační sklo. Polykarbonát a sklo spojuje hliníková lišta nebo tmelicí páska. Výhodou je, že dva materiály s rozdílnou roztažnosti (sklo a polykarbonát) jsou bezpečně odděleny a nebudou na sebe vzájemně působit. V případě tohoto typu průhledu musí být pouze dobře zajištěno, aby nedocházelo k vlhnutí dutiny.
Pro bezpečnost pracovníků není podstatné, zda se do stroje instaluje průhled typu 2 nebo 3. Určitá rizika přináší především verze 1, kde je pouze polykarbonát. Je vždy důležité myslet na to, aby „okno“, nové i náhradní, splňovalo požadavky na bezpečnostní normu. Podle normy a bezpečnostní třídy (např. třída odolnosti dle EN 1S0 23125 A2, B2, C1) se pak při výrobě zvolí síla polykarbonátu.
Mohlo by se Vám líbit
Finále Robosoutěže 2024 pro střední školy s nejlepším „robotickým popelářem“ vyhrál tým pražského Gymnázia Na Vítězné pláni
- Automatizace + Robotizace
-
10. ledna 2025
V pátek 13. prosince se v posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze konalo finále 16. ročníku Robosoutěže FEL ČVUT a my už víme, který z celkem […]
Škoda vyvíjí a vyrábí vlastní motory už 125 let. Celkem jich vyprodukovala 15 milionů
- Automotive
-
08. ledna 2025
› Koncem roku 1899 představila společnost Laurin & Klement své první motocykly poháněné jednoválcovými motory vlastní konstrukce › Za uplynulých 125 let mladoboleslavská automobilka vyrobila […]
Technologie zlínské Wisty tryská ve španělském Alavézu
- Strojírenství
-
06. ledna 2025
V regionu známém nejen pro své vynikající červené víno, ale také pro vyspělý průmysl, byl úspěšně dokončen nový projekt zlínské firmy Wista zaměřený na letecký […]