28. listopadu 2019 10:14
Anketa: V čem spatřujete specifika či výjimečnost plastikářského průmyslu?
Každé jednotlivé průmyslové odvětví má svá specifika a prochází určitým vývojem. Nejinak je tomu u plastikářského průmyslu. Proto jsme se zeptali:
Plasty nahrazují dříve používané materiály, například kov, sklo, papír a textil atd. A proto jsou na ně často kladeny stejné nároky jako na “původní materiál”. Dříve okřídlený výrok hrdých chemiků: “dejte mi fyzikální vlastnosti a já vám vytvořím plast“, přešel v realitu. A nyní paradoxně chemici a průmysl řeší zcela opačný problém: „dejte mi plast a já vám ukáži jak jej zrecyklovat.“ A právě v možnosti nahrazování jiných materiálů plastem vidím výjimečnost plastikářského průmyslu. Dochází však k situacím, kdy konstruktéři vyžadují po plastech stejné přesnosti a tolerance jako mají například kovové díly a tak dochází k situacím, kdy jsme na hraně fyzikálních limitů. Na rozdíl od kovu totiž u plastů dochází k nelineárnímu dosmršťování a tak dosáhnout zcela přesný díl jako u kovů je mnohdy těžkou výzvou. S rostoucími požadavky našich zákazníků se samozřejmě mnohdy dostáváme dokonce i za fyzikální možnosti plastu. Další výzvou bude, jak s co nejmenším objemem plastu dosáhnout stejných vlastností (např. pevnost, tuhost atd.) jako na současných plastových dílech. Zde nastoupí ke slovu takzvaný „organický nebo bionický design“ a bude na nás, výrobcích plastových dílů, jak výrobu takto složitých dílů zavést do sériové výroby.
Výjimečnost plastikářského průmyslu vidím hlavně ve variabilitě a rozmanitosti plastových výrobků, díky jejich vlastnostem. Nyní žijeme v Době plastové. Výrobky z plastového průmyslu nalezneme úplně všude, po celém světě. Nebojím se označit plastikářský průmysl za tzv. spojovatele ostatních odvětví, kdy výrobky z plastikářského průmyslu nalezneme v ostatních průmyslech (automobilní, strojní, elektrotechnický, spotřební, …), službách, domácnostech, veřejném sektoru atd. Výše jsem zmiňoval vlastnosti plastických hmot, kterými jsou tvarovatelnost, pružnost, houževnatost, pevnost, odolnost (vůči korozi, vodě, chemikáliím, biologickým činitelům), nízká hmotnost, izolační vlastnosti, lze je jednoduše barvit, možnost hladkého i dekorativního povrchu. Do jisté míry mohou nahradit ostatní materiály, jako jsou kov, sklo, dřevo a jiné. Další výjimečností plastikářského průmyslu je sériovost a efektivita, plasty se dají snadno zpracovávat s minimálním odpadem, připočteme-li relativně krátké cykly, možnost vícenásobných forem a velké série. Poté je výjimečnost plastikářského průmyslu na místě. Plastické hmoty lze znovu recyklovat, použít vícekomponentní či vícebarevné vstřikování a mnoho dalších přísad (plnidla, stabilizátory, retardéry hoření, maziva, barviva,…). Plastikářství je ještě stále mladý obor, který se bouřlivě vyvíjí a zdokonaluje.
Jedním z velmi důležitých specifik plastikářského průmyslu v oblasti výroby komponentů automobilové světelné techniky je široké spektrum dnes dostupných typů plastových materiálů. Ty jsou v současnosti používány na produkci řady dílů světlometů a svítilen, ve kterých zastávají strukturální, optickou popřípadě čistě estetickou funkci. Naše společnost také naplno využívá stále se vyvíjející nové technologie, jakými jsou například různé metody 3D tisku plastových dílů. Dostupnost těchto technologií má pro nás významný přínos především ve fázi vývoje nových produktů.
Mohlo by se Vám líbit
Společnosti Siemens a ServiceNow představily řešení pro bezpečnější výrobní provozy podporované generativní umělou inteligencí
- Digitalizace
-
26. listopadu 2024
Technologická společnost Siemens a ServiceNow, AI platforma pro obchodní transformaci, oznámily zahájení spolupráce Tato spolupráce by měla dále posílit bezpečnost výrobních provozů s využitím portfolia […]
HANNOVER MESSE představí řešení pro dodávky energií pro průmyslové podniky
- Strojírenství
-
25. listopadu 2024
Na veletrhu HANNOVER MESSE 2025 se bude utvářet budoucnost zásobování průmyslových podniků energií. Na tomto předním světovém průmyslovém veletrhu se pod hlavním tématem „Energising a […]
Komentář: Prodal jsem stroj do Národního divadla, aneb Kde všude jsou vaši zákazníci v průmyslu?
- Strojírenství
-
25. listopadu 2024
Reálná praxe v obchodu ve strojírenství mě naučila nevytvářet si žádné domněnky ohledně trhu. Inzerce Ve své dlouholeté praxi v B2B marketingu v průmyslu jsem mnohokrát slyšel […]