Automotive

25. září 2017 11:33

Jak se vaše společnost staví k autonomnímu řízení?

Autonomní vozidla. Myslíte si, že jsme na takové automobily připraveni?
Jaký je hlavní smysl autonomních vozidel? Proto jsme se zeptali:

Petr Vaněk
ředitel vnějších vztahů
Hyundai Motor Manufacturing Czech, s.r.o.

Společnost Hyundai Motor Company, jejíž součástí je i jediný výrobní závod Hyundai na území EU, tedy nošovická automobilka Hyundai Motor Manufacturing Czech, patří k průkopníkům všech nových technologií v oblasti automobilového průmyslu – byla první na světě, která zahájila sériovou výrobu aut s vodíkovým pohonem. Jako první uvedla vozidlo Hyundai Ioniq se třemi alternativními pohony (hybrid, elektromobil a plug-in hybrid) a je i na špici vývoje autonomních vozidel, jak se mohli přesvědčit návštěvníci loňského autosalonu v Los Angeles nebo letošního v Ženevě, kde byl veřejnosti představen autonomní model Hyundai Ioniq.
Autonomní vozy Hyundai Ioniq používají k preciznímu určování polohy okolních vozidel a objektů, což je nezbytné pro bezpečnou jízdu v městském provozu, nejmodernější techniku LiDAR, kombinující lasery a radary. Vyspělé systémy pro autonomní jízdu v podání značky Hyundai jsou maximálně jednoduché díky integraci stávajících funkcí ze sériově vyráběných modelů, včetně předního radarového senzoru, systému chytrého tempomatu SCC a kamer asistenta pro jízdu v jízdním pruhu LKA. Systém používá také anténu GPS k určování polohy každého vozidla a software s mapovými podklady o vysokém rozlišení, které zahrnují velmi přesné údaje o poloze, sklonu vozovky, poloměrech zatáček, šířce jízdních pruhů a další data. Radarový senzor systému sledování slepého úhlu navíc zajišťuje bezpečnou změnu jízdního pruhu. Estetickým bonusem je skutečnost, že se celý systém podařilo umístit do prostoru za přední nárazník, takže silueta vozu není narušena „krabicí“ na střeše, jak je tomu zatím u ostatních autonomních vozidel jiných výrobců.
Nejmodernější technika společnosti Hyundai umožňuje osobním vozům bezpečně zvládat i ty nejnáročnější situace, včetně intenzivního výskytu chodců, semaforů a dopravních značek, zón s prací na silnici, uzavírek, zpomalovacích prahů, psů, malých dětí a dokonce i křižovatek bez světelného značení.
Abych tedy odpověděl na vaši otázku: Jako firma připraveni rozhodně jsme, jako lidské společenství zatím asi úplně ne, protože mnoho řidičů – včetně mne osobně – se bude jen těžko vzdávat požitku z ovládání auta a radosti z jízdy, kterou máme (zatím) úplně pod kontrolou my. Ale na druhou stranu, proč si cestou do práce nevypít v klidu kávu a neprojít si v tabletu nejnovější zprávy, že?

 

 

Ondřej Kvapil
produktový specialista
KIA MOTORS CZECH s. r. o.

V autonomním řízení vidí automobilová značka Kia budoucnost automobilové přepravy. V roce 2016 představila na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas novou podznačku – „Drive Wise“, která zahrnuje systémy a technologie umožňující právě plně autonomní řízení. Do roku 2020 plánuje Kia představit technologie umožňující částečně autonomní řízení (např. systém HAD umožňující autonomní řízení při dálniční jízdě, asistent pro jízdu v kolonách TJA v kombinaci se systémy a technologiemi, které v současné době máme již na trhu – plně autonomní brždění AEB, systém udržující vozidlo v jízdním pruhu LKAS apod.). O deset let později, čili do roku 2030, plánuje značka Kia uvést na trh vozy s plně autonomním řízením. My v Kia věříme, že je to realistický výhled i díky oprávnění k testování technologií Drive Wise uděleném státem Nevada.
Samozřejmě to není pouze o vývoji jednotlivých technologií a systémů, ale také o rozvoji i v ostatních oblastech dopravy – především komunikace mezi vozy samotnými, tzv. komunikace V2V – „Vehicle to vehicle“. Někteří mohou namítnout, že ne všichni budou jezdit novými vozy vybavenými takovými funkcemi. Je to logický argument, ale v dnešní době jsou už radary, senzory, kvalita rozlišení kamer a rozpoznávací schopnosti řídicího softwaru na takové úrovni, že to nevidíme jako překážku uvedení plně autonomních vozů na trh. Důležité také je, aby státní sektor investoval do konceptů tzv. chytrých měst, která využívají komunikace V2I – „Vehicle to infrastructure“, které kromě bezpečnosti mohou přispět plynulosti provozu. Bez společných investic ze strany automobilek a státního sektoru se nedá uspíšit nasazení takových vozidel.

Mohlo by se Vám líbit

Komentář: Prodal jsem stroj do Národního divadla, aneb Kde všude jsou vaši zákazníci v průmyslu?

Reálná praxe v obchodu ve strojírenství mě naučila nevytvářet si žádné domněnky ohledně trhu. Inzerce Ve své dlouholeté praxi v B2B marketingu v průmyslu jsem mnohokrát slyšel […]

Wikov kupuje Litostroj – předního světového výrobce turbín pro vodní elektrárny

Strojírenská skupina Wikov Industry a.s. („Wikov“) expanduje do oblasti výroby klíčových komponent pro vodní elektrárny. Se společností DK Holding Investments s.r.o. (dále „DKHI“) se dohodla […]

Pozvánka na konferenci: „Využití AI a digitalizace ve výrobní sféře“

Datum: 4. prosince 2024 Místo: Quality Hotel Brno Exhibition Centre (dříve Holiday Inn, vedle brněnského výstaviště) Hlavními tématy konference budou: Využití a zavádění AI ve […]