Plasty

24. dubna 2017 00:01

Zeptali jsme se 1-2017

Doba kamenná, bronzová, železná byly pojmenovány podle převládajících materiálů nástrojových technologií. Žijeme nyní v době plastové? Proto jsme se zeptali:

Jsou plasty materiálem 21. století?

 

Igor Duhár,
Manager HR & GA SEOYON E-HWA Automotive Slovakia s. r. o.

ÁNO – sú. Nie je to však tak čierno – biele, akým by sa to mohlo zdať. Napríklad v dobe bronzovej bol bronz niečím novým, čo dokázalo ľuďom zmeniť život. História plastov začala pred 21. storočím, ale v tomto storočí nám zasahujú do života takým spôsobom, o ktorom sme v čase vzniku plastov nemali ani len predstavu.

Z plastov dnes dokážeme vyrobiť skoro všetko. Trendy vývoja 3D tlačiarní naznačujú, že použiteľnosť plastov nemá hraníc. Dokážeme z nich vyrobiť automobil, ale aj poškodenú časť ľudského tela.

Nešetrná výroba plastov sa však podpisuje na našich životoch aj tak, že nás to niekedy až mrazí. Plasty nachádzame všade okolo nás aj v nás, vo vzduchu, vode, pôde, rastlinách aj v živých bytostiach.

Krátkodobé ciele sú pre nás žiaľ dôležitejšie ako horizont nášho ľudstva. Suroviny na výrobu plastov spotrebovávame tak nešetrne, ako by sme sa už tešili na tú „potopu“, ktorá by takýmto konaním mohla po nás prísť. Najsmutnejším sa mne osobne zdá – čo potvrdzujú aj analýzy – že všetko na vyriešenie tohto problému tu už máme. Technológie na separáciu aj recykláciu plastov, dostatok ľudí, ktorí to všetko dokážu zabezpečiť tiež. Zelené energie sme už zvládli tiež.

Chýba nám to najhlavnejšie – ochota si pripustiť, akým zásadným spôsobom zhoršíme kvalitu života našim deťom.

Nikto z nás to asi nezmení dnes. Ja si však zajtra môj nápoj nevypijem z plastového pohárika, ale uprednostním šálku.

 

Ing. Antonín Kadlček,
jednatel společnosti KASKO spol. s r. o.

Před nedávnem jsem četl nějaký článek na podobné téma, kde někteří ekologové tvrdí, že žijeme v době plastové. Nevím, zda se to dá takto nazývat, ale skutečnost je taková, že plast je opravdu všude kolem nás. Otázkou je, zda bychom se dnes bez něj dokázali obejít.

Naše společnost KASKO podniká 25 let v automobilovém průmyslu a plastové díly pro auta je náš hlavní byznys. A právě tato oblast prošla velkými změnami. Zatímco kolem roku 1970 tvořily plasty kolem 6 % hmotnosti vozidla, nyní je to už více než dvojnásobek. Dokonce jsem někde četl, že do roku 2020 můžeme očekávat, že plasty budou tvořit až čtvrtinu hmotnosti auta. Plasty jsou skutečně novodobé konstrukční materiály, které nahrazují kovové i nekovové materiály. Jejich význam vyplývá z jejich vlastností, jako jsou odolnost proti korozi, vysoká pevnost a pružnost, nízká hmotnost a také dobré tepelné, zvukové, vibrační a izolační vlastnosti. Je tedy patrné, že výrobky z plastů budou hrát v automobilové výrobě stále větší úlohu.

Význam plastů ale neroste jenom v automobilovém průmyslu. Plasty jsou dnes součástí našich životů na každém kroku. Dnes se již vyrábí více výrobků z plastu, než kovových dílů. Dokonce Airbus A830 ušetřil díky plastovým dílům přes 1,5 tuny hmotnosti a výrazně tím šetří palivo.

Jsem přesvědčen o tom, že plasty patří mezi materiály, které pomáhají zvyšovat ekologičnost našich životů. Ale na druhé straně nesmíme zapomínat na to, jak správně zacházet s plastovými výrobky. Zejména bychom měli mít na paměti dvě oblasti – šetření a recyklace. Skromnost ještě nikdy nikomu neublížila.

Mohlo by se Vám líbit

ABB Robotika pomůže firmám uspořit až 30 % energie robotů

Díky službě Energy Efficiency Service lze dosáhnout až 30% úspory energie1, snížení nákladů a zvýšení udržitelnosti výroby. Nástroje a analýzy poskytují jednoduchý způsob měření a […]

STV Group vyhrála armádní tendr na čtyřletou zakázku na opravy houfnic Dana

Společnost STV Group má díky vítězství ve veřejné soutěži novou čtyřletou zakázku na opravy houfnic Dana pro českou armádu. Podle rámcové dohody s ministerstvem obrany na […]

byko-spectra pro

Profesionální světelný box / osvětlovací panel s přesnou simulací denního světla pro vizuální kontrolu barevného odstínu a vzhledu výrobků. Klíčové vlastnosti: • Nejpřesnější možná simulace […]