Automotive

16. prosince 2020 13:40

Hyundai Motor Group vstupuje do elektrické éry jako lídr se speciální elektromobilovou platformou „E-GMP“

  • Hyundai Motor Group odhaluje E-GMP, svou první speciální platformu pro akumulátorové elektromobily, z níž vzejde nová generace výhradně elektricky poháněných modelů
  • Nové elektromobily konstruované s využitím platformy E-GMP poskytnou na jedno nabití dojezd více než 500 km (WLTP) a rychlonabíjením dosáhnou stavu nabití na 80 % kapacity během 18 minut
  • Vysokovýkonný model na základě E-GMP zrychlí z nuly na 100 km/h za méně než 3,5 sekundy a bude mít nejvyšší rychlost 260 km/h
  • Komponenty optimalizují jízdní dynamiku i bezpečnost a interiér se vyznačuje maximální prostorností
  • Integrovaný elektrický systém využívá jako první na světě technologii multinapěťového nabíjení (400 V/800 V) a současně také funkci dvousměrné přeměny elektrického proudu
  • Modularizace a standardizace platformy umožní rychlý a flexibilní vývoj v souladu s požadavky zákazníků
  • Hyundai Motor Group představí do roku 2025 celkem 23 modelů elektromobilů napájených z akumulátorů a na celém světě předpokládá prodej jednoho milionu těchto vozů

Společnost Hyundai Motor Group (HMG) odhalila svou novou globální modulární platformu pro elektromobily E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Speciální platforma pro elektromobily napájené výhradně akumulátory byla dnes představena online v rámci akce „E-GMP Digital Discovery“. Platforma bude hlavním technologickým základem pro novou generaci akumulátorových elektromobilů společnosti Hyundai Motor Group.

Přímý přenos z akce probíhal na oficiálním kanálu YouTube HMG a internetovém globálním portálu Channel Hyundai.

Platforma E-GMP bude od roku 2021 základem řady nových specializovaných elektromobilů napájených výhradně akumulátory, a to včetně modelu IONIQ 5 společnosti Hyundai Motor Company a prvního specializovaného elektromobilu společnosti Kia Motors Corporation, které budou představeny v roce 2021. Po nich budou následovat další modely.

Platforma E-GMP, koncipovaná exkluzivně pro elektromobily, poskytuje rozmanité výhody v porovnání se současnými platformami HMG, které byly zkonstruovány především pro použití spalovacích motorů. Mezi přínosy E-GMP patří ještě větší flexibilita vývoje, mimořádné jízdní výkony, delší dojezd, rozšířená bezpečnostní výbava a více prostoru v interiéru pro cestující a jejich zavazadla.

„Naše současné elektromobily Hyundai a Kia s pohonem předních kol patří ve svých segmentech mezi nejhospodárnější modely,“ řekl Albert Biermann, prezident a vedoucí divize výzkumu a vývoje ve společnosti Hyundai Motor Group. „S naší platformou E-GMP pro vozy s pohonem zadních kol rozšiřujeme naše technologické vedoucí postavení i do segmentů, v nichž zákazníci požadují excelentní jízdní dynamiku a výjimečnou hospodárnost.“

„E-GMP je vyvrcholením mnohaletého výzkumu a vývoje a spojuje dohromady naše nejmodernější technologie. Naše produktová řada akumulátorových elektromobilů se bude díky této inovativní nové platformě dále rozvíjet a rozšiřovat,“ řekl Fayez Abdul Rahman, viceprezident centra pro vývoj platforem pro vozidla společnosti Hyundai Motor Group.

Maximální flexibilita vývoje díky modularizaci a standardizaci

E-GMP snižuje složitost modularizací a standardizací. To umožňuje rychlý a flexibilní vývoj produktů pro většinu automobilových segmentů od sedanů přes SUV až po CUV. Flexibilní vývoj dokáže navíc uspokojovat rozmanité požadavky zákazníků na provozní vlastnosti vozidla. Například vysokovýkonný model zrychlí z nuly na 100 km/h za méně než 3,5 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlosti 260 km/h.

E-GMP bude velmi efektivním nástrojem pro upevňování vedoucí pozice HMG v oblasti elektromobilů, protože modularizací a standardizací umožní společnosti rozšířit svou produktovou řadu elektromobilů během relativně krátkého období.

Nová konstrukce pro maximální jízdní výkony, bezpečnost a vnitřní prostor

Konstrukce platformy E-GMP nabízí vynikající úroveň jízdních vlastností v zatáčkách a mimořádnou jízdní stabilitu ve vysokých rychlostech. K tomu významně přispívá optimální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu společně s nízkým těžištěm díky nízko uložené sadě akumulátorů a výhodnému umístění elektromotoru, které je v porovnání se spalovacím motorem u konvenčních automobilů prostorově daleko méně náročné.

Vysokootáčkový elektromotor zvýší jízdní výkony vozidel na platformě E-GMP. Vysoká úroveň jízdního komfortu, ovladatelnosti a stability bude zaručena pětiprvkovou zadní nápravou, která se obvykle používá u vozidel středních a vyšších tříd. Jedná se o první integrovanou hnací nápravu IDA (Integrated Drive Axle) na světě, jež kombinuje ložiska kol s hnacími hřídeli pro přenos výkonu na poháněná kola.

Platforma chrání sadu akumulátorů odolnou nosnou strukturou z ultravysokopevnostní oceli. Tuto strukturu navíc vyztužují komponenty z oceli tvářené za tepla. Efektivní pohlcování nárazové energie zajišťují deformovatelné části karoserie a podvozku ve spojení s důmyslně koncipovanými dráhami pro účinné vedení nárazové energie do ostatních částí skeletu a s mimořádně stabilním upevněním sady akumulátorů k centrální části karoserie vozidla.

Inženýři kromě vyztužení části nosné struktury karoserie před přístrojovou deskou navíc minimalizovali přenos nárazové energie do prostorů, v nichž se nachází elektrická soustava a sada akumulátorů. Také nově řešené usměrňování nárazové energie v oblasti střešního sloupku A výrazně snižuje možnost případných deformací prostoru pro cestující.

E-GMP maximalizuje vnitřní prostor dlouhým rozvorem náprav, krátkými převisy karoserie vpředu a vzadu a štíhlým modulem přístrojové desky. Sada akumulátorů je uložena pod podlahou. E-GMP díky tomu nabízí interiér s plochou podlahou. Výsledkem je více prostoru pro nohy cestujících s možnostmi různého uspořádání sedadel vpředu a vzadu.

Samotná sada akumulátorů – umístěná v prostoru mezi přední a zadní nápravou – bude mít nejvyšší hustotu energie ze všech systémů, které společnost Hyundai Motor Group dosud vyvinula. Částečný podíl na tom má i vyšší výkon chladicí soustavy. Nový samostatný chladicí okruh umožnil kompaktnější konstrukci sady akumulátorů. Hustota energie je o 10 % vyšší než u současné technologie akumulátorů pro elektromobily. Sady akumulátorů jsou díky tomu lehčí, lze je místit do nižší polohy, a tím získat ještě více prostoru v interiéru.

Hospodárný a výkonný elektrický systém

Nový kompaktní systém elektrického pohonu pro vozy na platformě E-GMP je tvořen výkonným elektromotorem, převodovkou a invertorem. Tyto tři komponenty jsou integrovány do jednoho kompaktního modulu. V porovnání se současnými elektromotory došlo ke zvýšení maximálních otáček až o 70 procent, což umožňuje pozoruhodnou jízdní dynamiku. Vysokootáčkový elektromotor je menší než ostatní elektromotory, přestože poskytuje porovnatelné provozní vlastnosti, a je tedy efektivním řešením i z hlediska prostorové náročnosti a hmotnosti.

Standardizovaný akumulátorový systém lze navíc vyladit tak, aby nabízel provozní vlastnosti požadované v příslušném automobilovém segmentu. Může se jednat například o maximální dojezd nebo splnění jiných specifických požadavků zákazníků.

Řízení elektromotoru má na starosti modul invertoru s polovodiči na bázi karbidu křemíku (SiC). Elektromotor zvyšuje účinnost systému o cca 2 až 3 procenta, což znamená, že vozidlo má se stejným množstvím elektrické energie v akumulátorech přibližně o 5 procent delší dojezd.

E-GMP spoléhá ve své základní podobě na pohon zadních kol. Zákazníci však budou mít na výběr také modely s pohonem všech kol. Vozidla s pohonem všech kol budou vybavena druhým elektromotorem. Systém pohonu všech kol zahrnuje funkci odpojování druhého elektromotoru od převodového ústrojí přenášející točivý moment na přední kola. Přepínání mezi režimy pohonu zadních a všech kol zvyšuje hospodárnost, a to při současném zajištění ideální úrovně výkonu nebo jízdních vlastností v aktuálních provozních podmínkách.

Všechna vozidla, vyvíjená na základě platformy E-GMP, využívají standardizovaný typ akumulátorového modulu. Tento modul sestává ze standardních akumulátorových článků v tenkém fóliovém pouzdru. V závislosti na požadavcích kladených na vozidlo zahrnuje sada akumulátorů různý počet modulů.

Dvousměrný nabíjecí systém pro různé úrovně napětí (800 V a 400 V)

Většina současné rychlonabíjecí infrastruktury poskytuje nabíjecí výkony v rozsahu od 50 kW do 150 kW. To se týká elektromobilů se 400V elektrickým systémem, což je v současnosti většina elektricky poháněných modelů. Rozvoj 800V infrastruktury s nabíjecími výkony až 350 kW však postupně umožní ještě rychlejší nabíjení.

Společnost Hyundai Motor Group v souladu s tímto trendem investovala do evropské vysokovýkonné nabíjecí sítě IONITY a stala se jejím strategickým partnerem a akcionářem. IONITY provozuje v současnosti 308 vysokovýkonných nabíjecích stanic s nabíjecím výkonem až 350 kW podél dálnic v evropských zemích. Společný podnik IONITY plánuje zvýšit jejich počet na 400 do roku 2022. V současnosti je ve výstavbě 51 nabíjecích stanic.

E-GMP nabízí standardně funkci nabíjení s napětím 800 V, ale umožňuje také nabíjení s napětím 400 V bez dodatečných komponentů nebo adaptérů. Multinapěťový nabíjecí systém je první patentovanou technologií na světě, která umožňuje v zájmu maximální kompatibility v oblasti nabíjení zvýšení napětí u elektromotoru a invertoru z 400 V na 800 V.

Akumulátorové elektromobily na základě platformy E-GMP budou mít maximální dojezd více než 500 km se zcela nabitými akumulátory podle metodiky WLTP (Worldwide Harmonized Light-duty vehicle Procedure). Kromě toho je bude možné nabít na 80 procent kapacity za pouhých 18 minut a prodloužení dojezdu o 100 km bude otázkou jen pěti minut.

Na rozdíl od předchozích akumulátorových elektromobilů, které umožňují jen jednosměrné nabíjení, je nabíjecí systém platformy E-GMP flexibilnější. Pro platformu E-GMP nově vyvinutá integrovaná řídicí jednotka nabíjecího systému ICCU (Integrated Charging Control Unit) představuje významné vylepšení současných palubních nabíječek, které obvykle umožňují tok elektrického proudu pouze jedním směrem, z externího zdroje elektrické energie do akumulátorů vozidla. ICCU nabízí novou funkci V2L (Vehicle-to-Load) pro přenos elektrické energie z akumulátorů vozidla bez dodatečných komponentů. Elektromobily na základě platformy E-GMP tak budou kdekoli schopny napájet elektrické přístroje s napětím 110 V nebo 220 V. S tímto systémem lze dokonce nabíjet i jiné elektromobily.

Nová funkce V2L poskytuje výkon až 3,5 kW a po dobu 24 hodin může napájet například středně velkou klimatizační jednotku a 55“ televizor.

E-GMP bude základem budoucího růstu prodeje elektromobilů na celém světě

Hyundai Motor Group se intenzivně připravuje na éru elektrifikace. Společnost Kia Motors Corporation uvedla v roce 2011 na korejský trh svůj první velkosériově vyráběný akumulátorový elektromobil, Ray EV, a v roce 2014 následoval model Soul EV prodávaný na globálních trzích. Koncern HMG dokončil proces zavádění všech druhů elektrifikovaných vozidel – HEV (hybridní pohon), PHEV (hybridní pohon s možností vnějšího nabíjení), BEV (elektrický pohon napájený výhradně z akumulátorů) a FCEV (elektrický pohon napájený palivovými články) – do velkosériové výroby už v roce 2015.

Platforma E-GMP tvoří důležitý pilíř v budoucích plánech společnosti Hyundai Motor Group. HMG hodlá do roku 2025 představit 23 modelů akumulátorových elektromobilů včetně 11 speciálních modelů a prodat na celém světě více než 1 milion elektromobilů napájených pouze z akumulátorů. V rámci své elektromobilové vize představila společnost Hyundai Motor Company v srpnu 2020 exkluzivní značku elektromobilů „IONIQ“, která bude do roku 2024 nabízet v různých automobilových segmentech tři specifické elektricky poháněné modely napájené výhradně akumulátory – IONIQ 5, 6 a 7.

Rovněž značka Kia prochází transformací pro éru elektrifikované mobility, a to na základě své střednědobé strategie nazvané „Plan S“. Kia v září oznámila plány zvýšit podíl prodeje akumulátorových elektromobilů na celkovém prodeji na 20 procent do roku 2025. Společnost také nedávno zveřejnila první fotografii sedmi speciálních modelů s akumulátorovým elektrickým pohonem, které postupně představí do roku 2027.


www.hyundai.cz

Mohlo by se Vám líbit

Pozvánka na konferenci: „Využití AI a digitalizace ve výrobní sféře“

Datum: 4. prosince 2024 Místo: Quality Hotel Brno Exhibition Centre (dříve Holiday Inn, vedle brněnského výstaviště) Hlavními tématy konference budou: Využití a zavádění AI ve […]

ABB Robotika pomůže firmám uspořit až 30 % energie robotů

Díky službě Energy Efficiency Service lze dosáhnout až 30% úspory energie1, snížení nákladů a zvýšení udržitelnosti výroby. Nástroje a analýzy poskytují jednoduchý způsob měření a […]

STV Group vyhrála armádní tendr na čtyřletou zakázku na opravy houfnic Dana

Společnost STV Group má díky vítězství ve veřejné soutěži novou čtyřletou zakázku na opravy houfnic Dana pro českou armádu. Podle rámcové dohody s ministerstvem obrany na […]