Automatizace + Robotizace

10. ledna 2019 13:44

Coboti z Continentalu zvládají i roli barmana

Zaměstnanci si užívají zasloužený relax, ale jejich robotickým kolegům teprve začala noční směna. Tak to vypadalo na vánočním večírku společnosti Continental z Brandýsa nad Labem, která ve výrobě využívá tzv. kolaborativní roboty (coboty). Dva z nich inženýři Continentalu přeprogramovali tak, aby na akci plnili roli barmana. Dodavatel elektroniky do automobilů v současné době „zaměstnává“ třináct cobotů a plánuje přidávat další. Vizí firmy je mít na konci roku 2019 stovku těchto mechanických pomocníků, kteří budou za lidi vykonávat rutinní opakované činnosti.

Na výrobní lince závodu v Brandýse nad Labem coboti přemisťují produkty z místa na místo, případně provádí jejich jednoduché testování. To na večírku dvě robotická ramena spolupracovala při nalévání vína. Dát cobotům novou roli nebylo příliš složité, příprava zabrala inženýrům asi tři hodiny. „Během tréninku šla cobotům manipulace se sklem hladce, ale při ostré akci se jim bohužel podařilo rozbít jednu lahev,“ říká s úsměvem Michal Jeřábek, Industrial Engineer v brandýském Continentalu.

Firma dodávající elektroniku pro přední světové automobilky řeší automatizaci dlouhodobě a jedním z hnacích impulsů je nedostatek lidí. V továrnách, kde se vykonávají rutinní opakované činnosti, je to zvlášť citelné. Myšlenka nasadit roboty, včetně kolaborativních, tak reagovala na tento problém současně se snahou zlepšit ergonomii pracovního prostředí. Třeba v případech, kdy člověk funguje „jen“ jako přenašeč dílů mezi pracovišti.

„Cílem však není a nikdy nebude nahradit lidi ve výrobě roboty. Existují aplikace, kde robot člověka nedokáže plně zastoupit, případně jen za podmínek, které pro podnik nejsou rentabilní. Ale díky jejich nasazení můžeme převádět pracovníky na jiné, smysluplnější pozice. To, že by kvůli robotům lidé u nás přišli o práci, opravdu nehrozí,“ doplňuje František Sahula, manažer týmu inženýrů výrobních zařízení a další člověk, který stojí za nápadem zpestřit firemní večírek.

V současnosti se programování cobotů v brandýském Continentalu věnuje několik inženýrů na plný úvazek. „Naprogramovat samotného cobota je otázkou několika hodin, ve výrobě však musí cobot spolupracovat s lidmi i s dalšími zařízeními, jako jsou třeba testery nebo dopravníky. A v tom spočívá naše největší práce – musíme cobota „připravit“ na nejrůznější scénáře a říct mu, jak se v každé situaci zachovat,“ uvádí Jeřábek. „Takové odlaďování pak trvá týdny, někdy i měsíce.“

Continental v Brandýse nad Labem patří mezi tradiční dodavatele automobilek. Vyrábí interiérovou elektroniku (autorádia, multimediální systémy a jejich přední displeje, palubní přístroje, ovládací panely klimatizací), telematiku, eCall systémy a řídící jednotky palivových systémů. S jeho produkty se můžete setkat ve značkách jako VW, Škoda, BMW, Fiat, Toyota, Volvo a řadě dalších.

www.continental-corporation.com

Mohlo by se Vám líbit

GE Aerospace investuje v tomto roce 78 milionů eur do evropské výroby

Investice podpoří kvalitu motorů a dodávky zákazníkům rozšířením kapacity, modernizací zařízení a rozšířením inovací v Evropě. Společnost GE Aerospace (NYSE:GE) dnes oznámila, že v roce […]

Nové frézy Seco zajistí nejnižší možné náklady na úběr materiálu u 2D aplikací

Nové monolitní frézy Seco Stabilizer™ využívají unikátní geometrii zubů, která zajišťuje minimální náklady na odebraný materiál ve 2D aplikacích, jako drážkování a kapsování či boční […]

Nové lopatkové čerpadlo Parker T8MINI je navrženo tak, aby splňovalo požadavky na vysokou účinnost a nízkou hlučnost na trhu s elektrifikovanými výrobky

Společnost Parker Hannifin, mezinárodní lídr v oblasti technologií a systémů pro řízení pohybu, uvedla na trh novou řadu středně těžkých lopatkových čerpadel T8MINI s pevným geometrickým objemem. Čerpadlo […]