Automatizace + Robotizace

13. března 2022 20:53

CzechTrade spouští krizové poradenství pro firmy vyvážející na Ukrajinu a do Ruska. Pomůže i s přesunem na jiný trh

Agentura registruje první zájemce o pomoc při změně trhu. Ti jsou hlavně z oboru strojírenství.

Agentura CzechTrade spouští krizové poradenství pro české firmy, které vyvážejí své produkty na Ukrajinu a do Ruska. Součástí tohoto poradenství je analýza výchozí situace firmy a příprava náhradního exportního plánu. Poté, co válka na Ukrajině zkomplikovala obchodní styky s oběma státy, se snaží tuzemští vývozci najít pro své výrobky náhradní odbytiště. Na ruském a ukrajinském trhu operují stovky firem, jejichž celkový objem exportu představuje 128 miliard korun. I když se jedná pouze o 2,6 % celkového českého exportu, pro mnohé firmy jsou tyto trhy klíčové, anebo dokonce existenčně důležité.

Cílem krizového poradenství je pomoci firmám analyzovat výchozí situaci a výpadky exportu do Ruska a na Ukrajinu. Následně CzechTrade připraví pro firmy exportní plány do náhradních zemí s ohledem na jejich výrobní zaměření a požadavky. CzechTrade svůj záměr poprvé představil na semináři Ministerstva průmyslu a obchodu. Ten se konal 2. března a bylo na něm přítomno 300 firem, kterým byli na místě k dispozici i externí konzultanti CzechTrade.

„V poskytování aktuálních informací českým exportérům a pomoci hledat firmám individuální řešení budeme pokračovat. Uspořádáme pro ně další semináře, které by se měly konat každý týden,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a dodává: „Na webu MPO máme dále rozcestník s průběžně aktualizovanými informacemi pro české exportéry postižené ruskou agresí proti Ukrajině a podnikatelé mohou vyhledat podporu také na lince 1212.“

Na některé firmy má válka zdrcující dopad

Ruská invaze na Ukrajinu, která začala 24. února, způsobila přerušení obchodních styků mezi Českou republikou a oběma válčícími zeměmi. Pro některé české firmy ovšem představovaly Rusko a Ukrajina významné exportní trhy a jejich výpadek na ně teď má značný dopad. „I když se propad českého exportu na Ukrajinu a do Ruska může z hlediska celkových čísel pohybovat v úrovni nízkých jednotek procent, pro určité konkrétní firmy to mohou být desítky procent se zdrcujícím dopadem na jejich fungování. A právě takovým firmám se CzechTrade snaží službou Krizové poradenství pomoci,“ vysvětluje Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

V loňském roce spolupracoval CzechTrade s 85 českými firmami působícími na Ukrajině nebo v Rusku. Spolupráce probíhá skrze zahraniční kanceláře agentury, které ovšem v reakci na aktuální situaci přerušují svou činnost. Pobočky v Kyjevě a Jekatěrinburgu jsou již uzavřeny a brzy bude přerušen provoz i na moskevském zastoupení. V případě potřeby však CzechTrade firmám zprostředkuje pomoc.

Přerušené styky s důležitými obchodními partnery

Válka na Ukrajině trvá již déle než týden a konflikt přirozeně ovlivňuje i ekonomiku. Západní státy zcela přerušily obchodní styky s Ruskem a uvedly v platnost sankce, jež mají za cíl oslabit ruské hospodářství. Zásadním krokem bylo v tomto ohledu odstřihnutí sedmi ruských bank od mezinárodního systému SWIFT, které 2. března schválili představitelé Evropské unie.

Ruská federace je pro Českou republiku významnou exportní lokalitou. V roce 2021 byla 13. v pořadí vývozních destinací pro české firmy. Podle dat Ministerstva průmyslu a obchodu činila hodnota exportu více než 93 miliard korun. Ve stejném roce bylo Rusko 6. největším importérem do Česka. Celkový obrat zahraničního obchodu s Ruskou federací se loni vyšplhal na více než 230 miliard korun.

Ukrajina je v pořadí zemí pro český export na 20. místě, jako importér je 22. Stejné pozice pak dosahuje i v pořadí obratu zahraničního obchodu, jehož hodnota činí přibližně 75 miliard korun.


O agentuře CzechTrade

CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již 25 let je partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. Zahraniční kanceláře agentury CzechTrade poskytují služby v 57 zemích na pěti kontinentech.

www.czechtrade.cz

Mohlo by se Vám líbit

ABB Robotika pomůže firmám uspořit až 30 % energie robotů

Díky službě Energy Efficiency Service lze dosáhnout až 30% úspory energie1, snížení nákladů a zvýšení udržitelnosti výroby. Nástroje a analýzy poskytují jednoduchý způsob měření a […]

STV Group vyhrála armádní tendr na čtyřletou zakázku na opravy houfnic Dana

Společnost STV Group má díky vítězství ve veřejné soutěži novou čtyřletou zakázku na opravy houfnic Dana pro českou armádu. Podle rámcové dohody s ministerstvem obrany na […]

byko-spectra pro

Profesionální světelný box / osvětlovací panel s přesnou simulací denního světla pro vizuální kontrolu barevného odstínu a vzhledu výrobků. Klíčové vlastnosti: • Nejpřesnější možná simulace […]