Automotive

26. prosince 2024 20:15

Volkswagen snižuje roční kapacitu výroby o 734.000 aut. To je hodně!

Když si přečteme titulky k nedávné dohodě vedení VW s odboráři: „Žádné továrny se nezavřou“, „propouštět se nebude“, „zaměstnanci vymění růst platů v příštích letech za jistotu pracovního místa“. Vypadá to spíše na vítězství odborářů.

Po přečtení celého textu dohody si ale spíše myslím, že tentokrát více bere vedení firmy.

Ve skutečnosti je to ale prohra obou, a potažmo celého evropského automobilového průmyslu.

Dodejme, že dohoda se týká německých závodů VW a nemá vliv na Škoda-Auto.

Celé znění dohody „Zukunft Volkswagen“ :

Po intenzivních jednáních s IG Metall a správní radou se Volkswagen AG dohodl na společné dohodě „Zukunft Volkswagen“ (budoucnost Volkswagen). Tímto způsobem společnost a správní rada spolupracují na zajištění dlouhodobého úspěchu společnosti Volkswagen AG.

Za tímto účelem společnost přeskupuje výrobní kapacity v německých pobočkách Volkswagen AG. Na úrovni kolektivního vyjednávání vytváří kolektivní smlouva do roku 2030 podmínky pro finanční úlevy od mzdových nákladů ve výši 1,5 miliardy EUR ročně.

Krátkodobá úleva v mzdových nákladech, jakož i dohodnutá strukturální opatření prostřednictvím snížení kapacity a úspor nákladů na vývoj povedou ve střednědobém horizontu k nákladovým efektům ve výši více než 4 miliard EUR ročně.

Plánuje se také snížení technické kapacity v německých závodech o 734 000 jednotek.

Dodejme, že snížení kapacity nevypovídá nic o skutečně vyrobeném počtu aut, který může být ještě větší. V roce 2023 vyrobila značka Volkswagen 4,87 mil Kč, jedná se tak o plánovaný pokles 15,29% (pozn. red.).

Volkswagen AG tak vytváří základ pro důležité investice do budoucích produktů do roku 2030. Strukturální přeskupení společnosti na provozní úrovni a na úrovni kolektivního vyjednávání vytvoří podmínky pro dosažení cílové návratnosti značky Volkswagen osobní vozy ve střednědobém horizontu.

Úplné a konečné posouzení dopadu těchto nákladových efektů na provozní výsledek Skupiny v roce 2025 a následujících letech proběhne v následujících týdnech. Společnost v tuto chvíli neočekává žádný významný dopad na prognózu pro fiskální rok 2024.

Smlouvou „Zukunft Volkswagen“ se Volkswagen AG společně se zaměstnanci dohodl na cíli, který kombinuje jistotu zaměstnání, ekonomickou stabilitu a technologický pokrok v oblasti udržitelné mobility. Společně deklarovaný cíl: Značka Volkswagen Passenger Cars se stane jádrem  Volkswagen AG, jako výrobce největšího světového objemu aut.

S komplexním snížením kapacity v německých závodech a výrazným, udržitelným snížením mzdových nákladů o 1,5 miliardy EUR ročně vytvořila dohoda „Zukunft Volkswagen“ finanční podmínky pro tento cíl.

Ty rovněž umožňují jistotu zaměstnání pro zaměstnance Volkswagen AG na úrovni kolektivního vyjednávání do konce roku 2030.

„Zukunft Volkswagen“ také zajišťuje ekonomicky udržitelnou výrobu v Německu. Za tímto účelem byla dohodnuta  strukturální výrobních opatření, a bylo dohodnuto společně přijatelné snížení pracovní síly o více než 35 000 v německých pobočkách Volkswagenu do roku 2030.

Oliver Blume, generální ředitel koncernu Volkswagen:

„Po dlouhých a intenzivních jednáních je dohoda důležitým signálem pro budoucí životaschopnost značky Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy a výroby komponentů. Dosaženým balíčkem opatření stanovila společnost kurz své budoucnosti z hlediska nákladů, kapacit a struktury.“

Gunnar Kilian, ředitel lidských zdrojů skupiny a ředitel práce ve Volkswagen AG:

„Zukunft Volkswagen“ znamená zásadní přeskupení společnosti Volkswagen AG. Deklarovaným cílem všech jednajících partnerů nebylo najít krátkodobý kompromis, ale spíše vypracovat zásadní dohodu, která by byla finančně udržitelná a vytvořila perspektivu pro naše závody a pracovní sílu. Toho jsme nyní dosáhli po velmi intenzivních jednáních. Rád bych poděkoval všem zúčastněným, zejména našemu vyjednavači Arne Meiswinkelovi a jeho týmu, kteří prokázali mimořádné nasazení. Na základě výsledků jednání, kterých jsme dosáhli, nasměrujeme naši společnost do budoucnosti, zachováme výrobu v Německu a zajistíme její konkurenceschopnost, abychom Volkswagen dostali zpět na vrchol.“

Thomas Schäfer, generální ředitel značky Volkswagen Passenger Cars:

„Pro budoucnost značky Volkswagen jsme si stanovili tři priority: snížení nadbytečných kapacit v Německu, snížení mzdových nákladů a dosažení konkurenceschopných nákladů na vývoj. Jednání vedla k životaschopným výsledkům ve všech třech bodech. Vytvořili jsme tak základ pro to, aby se Volkswagen stal do roku 2030 technologicky předním výrobcem – s jasným plánem, silnými produkty a jasným závazkem vůči Německu jako sídlu a výrobní lokaci.“

Dohoda na úrovni společnosti

Při jednáních na úrovni společnosti se společnosti a spolurozhodování dohodly, že technické výrobní kapacity německých závodů Volkswagen budou konkurenceschopné s novými strukturami a technologiemi. Technická výrobní kapacita v Německu se sníží o zhruba 734 000 kusů. Společnost tak reaguje na klesající automobilový trh v Evropě a stále intenzivnější konkurenci a zároveň vytváří základní předpoklady pro to, aby mohla nadále ekonomicky úspěšně vyrábět ve svém domovském sídle v Německu.

Rozdělení závodu, které bylo dohodnuto, počítá s následujícími úpravami pro závody značky Volkswagen Osobní vozy:

Wolfsburg (produkce):

V centrále se budou v budoucnu vyrábět i modely ID.3 a CUPRA born.

Výroba modelů Golf a Golf Variant bude od roku 2027 přemístěna do Puebla v Mexiku.

V důsledku toho se výroba soustředí ze čtyř dnešních montážních linek na dvě.

Budoucnost lokality bude na konci dekády zajištěna také instalací elektrického Golfu a dalšího modelu vycházejícího z budoucí architektury elektromobilu SSP.

Wolfsburg (technický vývoj):

Aby bylo možné více investovat do inovací, dochází k efektivnímu přemístění technického rozvoje. Využitím skupinových synergií je trvale posilována konkurenceschopnost technického rozvoje.

V rámci tohoto přeskupení bude do roku 2030 zrušeno přibližně 4 000 pracovních míst. Úkoly budou také přesunuty do jiných lokalit v síti technického rozvoje.

Vývojová síť skupiny Core bude v budoucnu zodpovídat za technický rozvoj značky Volkswagen Osobní vozy.

Emden:

Modely ID.7 Sedan, ID.7 Tourer a ID.4 se budou i po faceliftu nadále vyrábět v Emdenu.

Osnabruck:

Kabriolet T-Roc se bude v Osnabrücku vyrábět do poloviny roku 2027. V současné době se prověřují možnosti alternativního využití lokality.

Zwickau:

Zwickau zůstane i v budoucnu výrobním závodem pro Audi Q4 e-tron a Audi Q4 e-tron Sportback. V důsledku toho se výroba vozidel od roku 2027 zaměří na jednu linku.

Kromě toho se mají rozvíjet nové oblasti podnikání v kontextu „cirkulární ekonomiky“.

Drážďany:

Na konci roku 2025 bude ukončena výroba vozidel v Transparent Factory v Drážďanech.

Užitkové vozy Volkswagen

Hlavní závod Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru zůstává výrobním závodem pro ID.Buzz a Multivan. Byla dohodnuta konkrétní opatření k udržitelnému snížení výrobních nákladů. Volkswagen Užitkové vozy tak vytváří základ pro investice do budoucích produktů z vlastních zdrojů.

Volkswagen Group Components

Aby byla zajištěna konkurenceschopnost Volkswagen Group Components, je cílem dosáhnout do roku 2030 udržitelného zvýšení efektivity kumulativně až 3 miliardy eur. Důraz je kladen na využití úspor z rozsahu důsledným zaměřením produktového portfolia na strategické základní moduly. Na tomto základě se náklady na pracovní sílu sníží přibližně o 500 milionů EUR ročně. Lokality Volkswagen Group Components v Kasselu, Braunschweigu, Salzgitteru, Hannoveru, Wolfsburgu a Chemnitzu budou zachovány a výrobní kapacity budou průběžně sledovány díky novým modelům pracovní doby.

Zpracoval Jiří Klusáček – průmyslový portál oneindustry

Zdroj: tisková zpráva VW 20. 12. 2024

Mohlo by se Vám líbit

Nová všestranná řešení tryskání pro e-mobilitu

Rychlé, účinné a přitom šetrné Kvůli rychle rostoucí poptávce po komponentech pro elektromobily musel Alupress GmbH, renomovaný výrobce inovativních hliníkových a hořčíkových tlakových odlitků, zvýšit […]

Čeští vývojáři Panasonic vyvinuli linku na velkokapacitní tepelná čerpadla. Z Plzně bude zásobovat celou Evropu

Společnost Panasonic v Plzni vyvinula a spustila linku primárně zaměřenou na produkci velkokapacitních tepelných čerpadel typu vzduch-voda. Investicí ve výši 66 milionů korun se japonská značka […]

Společnost Pocket Virtuality představila Lumnio – software využívající rozšířenou realitu pro servis a údržbu

V rámci konference Smart Industry, jež se 14. listopadu konala v Kopřivnici, byl na český trh uveden nový produkt využívající rozšířenou realitu – Lumnio. Novinku […]