15. února 2023 22:01
Škoda Auto nadále drží třetinu českého trhu, loni na něm zaregistrovala 62 905 nových osobních automobilů
- Škoda Auto ČR hodnotí rok 2022: téměř 63 tisíc nově registrovaných vozidel
- Octavia se vrací na pozici nejprodávanějšího vozu českého trhu, mezi nejlepší osmičkou figuruje 7 modelů značky Škoda
- Zatímco celkový trh meziročně poklesl o 7 %, bateriových elektromobilů se prodalo o 47 % více: Škoda Enyaq iV drží třetinový podíl v segmentu BEV
Tuzemské zastoupení automobilky Škoda Auto zhodnotilo na tiskové konferenci prodeje za rok 2022. S ohledem na úskalí ve výrobních kapacitách považuje celkový počet 62 905 nově registrovaných vozů za odpovídající. Vozy mladoboleslavské automobilky nadále dominují žebříčku nejprodávanějších modelů v České republice. Jedničkou zůstává značka Škoda i v segmentu elektromobilů, kde se nejúspěšnějším modelem stal Enyaq iV. Z hlediska objemu se český trh stal druhým největším odbytištěm nových vozů Škoda na celém světě, což potvrzuje jeho mimořádnou důležitost.
V České republice se loni zaregistrovalo 192 087 nových osobních automobilů. Domácí automobilka Škoda Auto zaregistrovala celkem 62 905 vozů. V relativních číslech drží mladoboleslavská automobilka 33procentní podíl na trhu, takže téměř každé třetí vozidlo prodané v roce 2022 neslo logo značky Škoda. Za touto skutečností stojí především stabilní síť autorizovaných prodejců, která v současné době čítá 176 prodejních a 225 servisních míst. „Navzdory očekávatelnému poklesu si značka Škoda na svém domácím trhu vedla se ctí. Výsledek považujeme s ohledem na úskalí ve výrobě za pozitivní a pevně věříme, že rok 2023 bude rokem zkracování dodacích lhůt a pokračováním úspěchu na domácím trhu,“ zhodnotil uplynulý rok vedoucí obchodní organizace Škoda Auto Česká republika Jiří Maláček.
Octavia a Fabia nejoblíbenějšími vozy, úspěchy slaví i další modely
Neochvějnou pozici lídra českého trhu potvrzují i detailní statistiky jednotlivých modelových řad. V první osmičce nejprodávanějších vozů roku 2022 figuruje 7 modelů značky Škoda. Celému žebříčku vévodí Octavia, která se vrátila na čelní pozici a loni zaznamenala 13 906 registrací jako absolutně nejprodávanější model v České republice. Dle statistik SDA si tímto výsledkem zajistila 7,2% podíl na celoročních prodejích. Na 2. pozici dosáhla Fabia s 13 142 registracemi a téměř 7% podílem na celkových prodejích. Na 4. příčce se umístila Škoda Karoq (7960 registrací, 4,1 %), kterou následují modelové řady Kamiq (6831 registrací, 3,6 %) a Scala (6495 registrací, 3,4 %). Dalším modelem v pořadí je se 6452 registracemi (3,4 %) celkově sedmá Škoda Superb a na 8. místě v žebříčku nejprodávanějších vozů figuruje Škoda Kodiaq se 6326 registracemi (3,3 %).
Elektromobilům se dařilo a Škoda Enyaq iV z toho vytěžila 1293 nových registrací.
Jestliže absolutní počty prodaných vozů mírně klesly, zcela opačný trend nabraly statistiky prodejů v segmentu bateriových elektromobilů. Ten rostl i při nižší základně o významných 47 % a velkou zásluhu na tom měla rodina vozů Škoda Enyaq iV. Ta se postupem roku rozrůstala o další varianty a nacházela stále nové zákazníky. Ze všech 3892 prodaných vozidel BEV jich 1293 neslo značku Škoda, což představuje silný tržní podíl 33,2 %. Aby se vozům bez lokálních emisí dařilo růst, je třeba soustředit se na celý ekosystém. Škoda Auto přijímá v tomto směru roli lídra českého trhu a snaží se nejen o strategický rozvoj dobíjecí infrastruktury, ale také o obecnou propagaci elektromobility.
Odborníci letos očekávají 5% růst navzdory ekonomické recesi.
„V dnešní turbulentní době lze těžko činit dalekosáhlé předpovědi, nicméně v letošním roce by měl celkový trh růst alespoň o 5 %. To znamená, že by se v Česku mělo prodat přes 200 tisíc nových osobních automobilů. Škoda Auto ČR má ambice tento růst minimálně kopírovat,“ komentuje výhled na letošní rok Jiří Maláček. V roce 2023 Škoda Auto představí modernizované varianty vozů Kamiq a Scala a veřejnost bude mít možnost se seznámit i s novými generacemi vozů Kodiaq a Superb. Do roku 2026 pak počítá automobilka s uvedením 3 nových plně elektrických modelů.
Vybavenější vozy a zvýšený zájem o originální díly a příslušenství
Trendem poslední doby, který bude pokračovat i letos, je přesun zájmu od základních specifikací směrem k lépe vybaveným vozům. Čeští motoristé se chtějí uvnitř svého automobilu cítit dobře, a tak neváhají připlácet za lepší výbavu. Například v roce 2017 volilo základní výbavový stupeň Active 9 % zákazníků, loni to bylo pouhé 1 %. Naopak 29 % kupujících sáhlo po nejvyšších výbavových stupních, zatímco před pěti lety to byla jen desetina. Ve stále větší míře si tuzemští zájemci o nové vozy pořizují také originální příslušenství. Objem jeho prodejů na zákazníka vyrostl od roku 2017 o více než 50 %. Velký úkol, který před tuzemským zastoupením mladoboleslavské automobilky stojí, je znovuzískání 1. místa i v retailových prodejích. Zatímco ve fleetovém segmentu držela značka Škoda téměř 38% tržní podíl, mezi soukromými zákazníky jí s 18,7 % patřila 2. příčka. Návrat na výsluní v retailové oblasti představuje absolutní prioritu roku 2023.
Škoda Auto drží třetinu českého trhu, loni na něm zaregistrovala 62 905 nových osobních automobilů
Jestliže absolutní počty prodaných vozů mírně klesly, zcela opačný trend nabraly statistiky prodejů v segmentu bateriových elektromobilů. Ten rostl i při nižší základně o významných 47 % a velkou zásluhu na tom měla rodina vozů Škoda Enyaq iV. Ta se postupem roku rozrůstala o další varianty a nacházela stále nové zákazníky. Ze všech 3892 prodaných vozidel BEV jich 1293 neslo značku Škoda, což představuje silný tržní podíl 33,2 %
Škoda Auto
– se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level – Škoda Strategy 2030“;
– usiluje o to, aby se do roku 2030 pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým pohonem zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě;
– směřuje na pozici nejúspěšnější evropské automobilky na důležitých růstových trzích jako je Indie a severní Afrika;
– v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Enyaq iV, Enyaq Coupé iV, Slavia a Kushaq;
– v roce 2022 dodala zákazníkům celosvětově více než 731 000 vozů;
– je už 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
– v koncernovém svazku samostatně vyvíjí a vyrábí vedle vozů také komponenty jako motory a převodovky;
– provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, v Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
– zaměstnává celosvětově 45 000 pracovníků a je aktivní na více než 100 trzích
Mohlo by se Vám líbit
Wikov kupuje Litostroj – předního světového výrobce turbín pro vodní elektrárny
- Strojírenství
-
24. listopadu 2024
Strojírenská skupina Wikov Industry a.s. („Wikov“) expanduje do oblasti výroby klíčových komponent pro vodní elektrárny. Se společností DK Holding Investments s.r.o. (dále „DKHI“) se dohodla […]
Pozvánka na konferenci: „Využití AI a digitalizace ve výrobní sféře“
- Digitalizace
-
23. listopadu 2024
Datum: 4. prosince 2024 Místo: Quality Hotel Brno Exhibition Centre (dříve Holiday Inn, vedle brněnského výstaviště) Hlavními tématy konference budou: Využití a zavádění AI ve […]
ABB Robotika pomůže firmám uspořit až 30 % energie robotů
- Automatizace + Robotizace
-
21. listopadu 2024
Díky službě Energy Efficiency Service lze dosáhnout až 30% úspory energie1, snížení nákladů a zvýšení udržitelnosti výroby. Nástroje a analýzy poskytují jednoduchý způsob měření a […]