06. dubna 2025 08:03
Škoda Superb: 90 let od zahájení výroby historicky prvního modelu
- Březen 1935: Škoda zahajuje sériovou výrobu historického modelu Superb a během 15 let vyrábí přibližně 890 osobních automobilů a 1630 vojenských derivátů.
- Technická inovace: Původní Superb měl progresivní podvozek, hydraulické brzdy a nejmodernější elektrický systém na 12 V.
- Návrat v roce 2001: Škoda znovu vstupuje do segmentu vyšší střední třídy s modelem Superb sedan, který nabízí prostorný interiér a pokročilé komfortní a bezpečnostní prvky.
- Čtvrtá novodobá generace: Nejnovější Superb je k dispozici jako liftback a combi a zahrnuje plug-in hybridní varianty s čistě elektrickým dojezdem přibližně 120 km.
Před devadesáti lety zahájila Škoda Auto v mladoboleslavském závodě výrobu modelu Superb. Tento model se rychle stal synonymem komfortní, tiché a dynamické jízdy i na méně kvalitním povrchu vozovky. Zaujal prostorným interiérem – nabízel místo až pro sedm cestujících s velkorysou výbavou a vynikajícím dílenským zpracováním. Výroba pokračovala až do roku 1949. V roce 2001 se legendární jméno vrátilo s první moderní generací modelu Škoda Superb. Nyní je Superb ve své čtvrté generaci k dispozici liftback nebo Combi, s výběrem benzinových a naftových motorů a také s mild-hybridním a plug-in hybridním pohonem. Plug-in hybridní varianty, Superb combi iV a Superb liftback iV, nabízejí elektrický dojezd přibližně 120 km. Zákazníci se mohou také rozhodnout pro pohon předních nebo všech kol.
Technické inovace a pokrok: 1934–1949
Na jaře 1934 představila Škoda novou generaci vozů s páteřovým podvozkovým rámem a nezávislým zavěšením kol. V říjnu téhož roku se společnost rozhodla pojmenovat svůj vlajkový model „Superb“, který uspokojoval nejnáročnější zákazníky. Sériová výroba byla zahájena v Mladé Boleslavi v březnu 1935. První model, Škoda 640 Superb, byl poháněn šestiválcovým motorem o výkonu 40,5 kW (55 k). Od samého počátku byl Superb vybaven hydraulickými brzdami a nejmodernějším elektrickým systémem s napětím 12 V. Vrcholem nabídky byl motor V8 o objemu 4,0 litru s výkonem 96 k (70,7 kW). Superb nabízel velkorysý prostor až pro sedm cestujících a jejich zavazadla, byl k dispozici s různými délkami rozvoru a karoseriemi, včetně otevřených a na zakázku vyráběných provedení. Do ukončení výroby v roce 1949 bylo vyrobeno přibližně 890 osobních vozů a 1630 vojenských derivátů – včetně jedinečné verze 4×4.
Vynikající dědictví: Čtyři generace inovací
Superb odráží neustálou proměnu značky Škoda v průběhu její 130leté historie. Po padesátileté přestávce bylo jméno oživeno v září 2001 uvedením první moderní generace modelu Škoda Superb. Tento sedan nabízel výjimečný vnitřní prostor a byl dodáván s řadou motorů o výkonu od 85 kW do 142 kW (193 k), včetně vrcholného motoru 2,8 l V6 s automatickou převodovkou Tiptronic a bi-xenonovými světlomety pro zvýšení komfortu a bezpečnosti.
Následující generace, uvedené na trh v letech 2008, 2015 a naposledy v roce 2023, dále rozvíjejí odkaz modelu Superb. Druhá generace představila praktičtější verzi liftback a poprvé také verzi kombi, která nabídla výkonnější a zároveň efektivnější pohonné jednotky a bohatou standardní výbavu. Třetí generace pokračovala v nastoupené cestě a integrovala vyspělé technologie a inovativní design.
Obliba modelu Superb napříč generacemi výrazně vzrostla. První moderní generace, vyráběné v letech 2001 až 2008, se prodalo 137 000 kusů. Její nástupkyně, představená v roce 2008 a poprvé dostupná jako liftback i combi, dosáhla 618 000 prodaných kusů, přičemž 65 % zákazníků se rozhodlo pro verzi liftback. Třetí generace, uvedená na trh v roce 2015, pokračovala v nastoupeném kurzu silného růstu a prodalo se jí 805 000 kusů – z toho 56 % tvořily modely combi.
Nyní, ve své čtvrté generaci, Superb pokračuje v nastavování nových měřítek. Zákazníci si mohou vybírat mezi karosářskými verzemi liftback a combi, s benzinovými, naftovými, mild-hybridními a plug-in hybridními pohonnými jednotkami. V této době se nejnovější verze Superb prodalo více než 65 000. Nejnovější plug-in hybridní modely nabízejí elektrický dojezd přibližně120 km. Nový Superb, vybavený nejmodernějšími technologiemi, udržitelnými materiály a chytrými řešeními, jako je například Smart Dials, je navržen pro moderní a současnou mobilitu.
Kontakt
Anežka Boudná
Mluvčí Classic
P +420 734 298 801
anezka.boudna@skoda-auto.cz
Škoda Superb: 90 let inovativní vlajkové lodi
Před devadesáti lety zahájila Škoda Auto v mladoboleslavském závodě výrobu modelu Superb. Tento model se rychle stal synonymem komfortní, tiché a dynamické jízdy i na méně kvalitním povrchu vozovky.
Zdroj: Škoda Auto
Škoda Superb: 90 let inovativní vlajkové lodi
Nyní, ve své čtvrté generaci, Superb pokračuje v nastavování nových měřítek. Zákazníci si mohou vybírat mezi karosářskými verzemi liftback a combi, s benzinovými, naftovými, mild-hybridními a plug-in hybridními pohonnými jednotkami.
Zdroj: Škoda Auto
Škoda Auto
- se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level – Škoda Strategy 2030“;
- usiluje o to, aby se do roku 2030 pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým pohonem zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě;
- efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Elroq, Enyaq, Slavia, Kylaq a Kushaq;
- v roce 2024 dodala zákazníkům celosvětově více než 926 000 vozů;
- je už 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
- je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společného růstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek;
- jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro platformu MEB, motory a převodovky;
- provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
- zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.
Mohlo by se Vám líbit
Veletrh AMPER 2025 ukázal význam elektrotechnického průmyslu
- Elektro
-
05. dubna 2025
Ve dnech 18. až 20. března 2025 se na brněnském výstavišti uskutečnila klíčová událost pro elektrotechniku, elektroniku a energetiku, již 31. ročník veletrhu AMPER s mezinárodním […]
GE Aerospace investuje v tomto roce 78 milionů eur do evropské výroby
- Strojírenství
-
04. dubna 2025
Investice podpoří kvalitu motorů a dodávky zákazníkům rozšířením kapacity, modernizací zařízení a rozšířením inovací v Evropě. Společnost GE Aerospace (NYSE:GE) dnes oznámila, že v roce […]
Poptávka po akumulátorech se má během pěti let ztrojnásobit, říká studie
- Automotive
-
04. dubna 2025
Celosvětová poptávka po bateriích se do roku 2030 má ztrojnásobit na 4,0 až 4,6 TWh. Vyplývá ze studie Battery Monitor, kterou představila RWTH Aachen University […]