20. září 2018 15:35
Splynutí nejvyšší kvality, spolehlivosti a servisu
Tak by se dal nazvat přístup společnosti Koyo Bearings Česká republika s. r. o. podle ředitele závodu a jednatele společnosti, Petra Nováka, MBA. Jsem moc ráda, že nám pan Novák prostřednictvím následujícího rozhovoru dovolil nahlédnout blíže a podrobněji do společnosti Koyo Bearings Česká republika s. r. o. Během našeho povídání jsme probrali spoustu zajímavých a aktuálních témat. Přeji příjemné čtení.
Pane Nováku, jak byste čtenářům časopisu Automobil Industry představil společnost Koyo Bearings Česká republika s. r. o.?
Naše společnost má výrobní závod v Olomouci, kde se specializujeme na výrobu jehličkových a válečkových ložisek, která nacházejí své užití hlavně v automobilovém průmyslu a strojírenství. Část výroby směřuje také do distribuce. Krátce k historii – závod byl postaven na zelené louce v roce 2001 pod značkou Torrington. V roce 2010 byla celá divize Torrington koupena japonskou korporací JTEKT, která je jedním z největších výrobců komponent do automobilového průmyslu na světě. Její divize Koyo má ve výrobě ložisek téměř 100letou tradici. Čeho si na nás nejvíc vážím je to, že se nám jako jednomu z mála závodů vlastněných japonskou matkou podařilo v Olomouci prosadit a udržet čistě český management. U japonského vlastníka máme velkou důvěru, věří schopnostem našich techniků a vedení. Nové výrobní linky si navrhujeme sami, máme také vlastní výzkumné středisko materiálového inženýrství v Technologickém parku v Brně. Máme 530 zaměstnanců, tržby v roce 2017 byly 1 015 mld. Kč, což představovalo růst o 6 % oproti minulému roku.
Zaměřujete se výhradně na automobilový průmysl? Kdo jsou vaši zákazníci?
Druhou oblastí užití vedle automotive je průmysl obecně – naše ložiska se točí ve vlacích TGV, ve vysokozdvižných vozících, lodních motorech, traktorech, kombajnech a kamionech, šicích strojích, soustruzích a další technice. Tito zákazníci tvoří asi 30 % našich tržeb. Automotive tvoří 60 % tržeb. Zbylých 10 % pochází z prodeje ložisek do volné distribuce. Mezi největší zákazníky ze sektoru automotive patří koncern Volkswagen, Mercedes‑Benz, Jaguar‑Land Rover, Renault, Audi, Nissan nebo koncern PSA. Z luxusních značek třeba Porsche, Ferrari nebo Bentley. Největší z průmyslového sektoru jsou pak John Deere, Claas, Linde, Liebherr, Faiveley, AGCO a Dornier. Zákazníci jsou hlavně ze zemí západní Evropy a z USA. Ale vyvážíme i do Jižní Koreje nebo Japonska a Číny. Jmenoval jsem jen ty nejvýznamnější, ale spektrum je opravdu široké, v současnosti jich máme přes 300.
Co byste k automobilovému průmyslu jako takovému řekl více? Vnímáte trendy, kterým se i vaše společnost přizpůsobuje? Dozvěděla jsem se, že vyrábíte komponenty pro elektromobily.
V automobilovém průmyslu teď vnímám tři hlavní trendy – downsizing, tedy snižování hmotnosti aut a snižování objemu motoru hlavně z důvodu přísných emisních limitů – a elektromobilita, ve výrobě potom digitalizace a automatizace. Trendům se snažíme nepřizpůsobovat, ale vymýšlet v rámci nich nová řešení, která ještě konkurence nemá. Z pohledu downsizingu vnímáme obrovské zaměření výrobců automobilů na úspory hmotnosti, na zmenšování a zlehčování komponent a zároveň zpřísňování kvalitativních parametrů. Co se týče ložisek, zákazníci vyžadují přesnější tolerance s cílem snížit tření a hlučnost. V oblasti motorů byly vyvinuty vyvažovací systémy, které obsahující ložiska a zajišťují menší spotřebu paliva při nižších emisích. Jsme hrdí na to, že se řadíme k hlavním firmám se specializací na výrobu ložisek do vyvažovacích systémů, podařilo se nám získat zajímavé projekty od automobilek Daimler, Jaguar Land Rover a VW.
Co se týče elektromobility a rozvoje hybridních automobilů, daří se nám v tomto segmentu dostávat nové zakázky. Například dodáváme ložiska do prvního elektrického SUV Jaguar I‑Pace. Je to zároveň první elektromobil této značky. I když se o této problematice hodně mluví, nepředpokládám, že by mělo v brzké době dojít ke skokovému přechodu na elektromobily. Zatím není dořešena řada otázek vztahujících se k masovému zavedení (recyklace baterií a vzácnost kovů, ze kterých jsou vyrobeny, jejich nízká kapacita, kapacita rozvodné elektrické sítě, neekologičnost výroby elektřiny aj.). Očekávám, že se zároveň budou prosazovat i jiná řešení, třeba vodík nebo CNG.
Přesuňme se nyní do výroby. Investujete do inovací výrobních zařízení, nákupu nových výrobních linek a strojů. Můžete být konkrétnější? Kam vás tyto investice posouvají?
V posledním desetiletí jsme rozjeli zásadní modernizaci výrobního parku. Některé stroje jsme úplně vyřadili a nahradili jsme je celými novými výrobními linkami, některé prošly generální modernizací a zbylé jsme prodali a nakoupili místo nich nové samostatně stojící stroje. Linky obsahující automatické montážní roboty a několik forem kontroly kvality jsou nejmodernější na trhu, skládají se až z 15 propojených strojů s automatickými dopravníky. Celou linku dokáže ovládat jen jeden operátor a pracujeme na dalším zjednodušení tak, aby byl schopný ovládat dvě linky. Od vzniku závodu jsme proinvestovali více než miliardu korun a naplno pokračujeme – v roce 2018 plánujeme utratit 170 mil. Kč, a v dalších několika letech se budeme držet podobné částky.
Investice směřují především do rozšiřování automatizovaného strojového parku v podobě nových výrobních linek a robotů, do IT technologií a digitalizace nebo do zlepšování zázemí pro zaměstnance. Investice nás posouvají k vyšší produktivitě, lepší kvalitě, větší spolehlivosti a menší poruchovosti, také dokáží částečně řešit problém nedostatku pracovní síly.
Na vašich webových stránkách mě zaujalo následující: ‚Koyo Bearings jednoduše představuje splynutí nejvyšší kvality, spolehlivosti a servisu.‘ Co byste k tomu řekl více?
S většinou našich zákazníků spolupracujeme dlouhodobě. Jsou u nás zvyklí na stálou kvalitu a spolehlivost – plnění zakázek včas, spolehlivou logistiku, nejvyšší dostupnou kvalitu materiálu, přesnost produkce a bezproblémovou rychlou komunikaci. Při jednání se zákazníky, s dodavateli i státní správou se řídíme etickým kodexem – nepřijímáme úplatky, provozujeme anonymní telefonickou linku pro hlášení neetického chování, překračujeme zákonné požadavky v oblasti bezpečnosti práce a péče o životní prostředí a řádně platíme všechny daně a odvody. Zákazníci nám také pravidelně vyplňují dotazníky spokojenosti a mají u nás zákaznické audity s nejvyšším hodnocením. Vzájemná spolupráce je vidět na prakticky neexistující odchodovosti ke konkurenci. Počet zákaznických reklamací je potom v jednotkách případů ročně, což je podle mě na produkci 16 mil. ks ložisek ročně velmi slušné číslo. Máme také zákazníky z řad značek jako Porsche, Ferrari, Jaguar‑Land Rover, Bentley nebo Mercedes‑Benz, které jsou známy tím, že velice pečlivě kontrolují svůj dodavatelský řetězec. Náš přístup jsme proto shrnuli do věty „splynutí nejvyšší kvality, spolehlivosti a servisu“.
Automatizace a robotizace jsou témata, která slýcháme dnes a denně. Jak se ve vaší společnosti přizpůsobujete automatizaci a robotizaci?
Myslím, že velmi dobře a nebojím se říct, že jsme v tomto oboru na Moravě mezi lídry. Proč jsme se vydali touto cestou, má několik důvodů. Vyvinuli jsme několik nových typů ložisek s extrémními požadavky na přesnost výroby a náš stávající strojový park je nebyl schopen v takové kvalitě vyrobit. Od zákazníků jsme navíc na tyto nové typy ložisek dostali poptávky v objemu milionů kusů ročně. Nezbylo nám tedy, než nakoupit novou technologii, kterou jsme integrovali do výrobních linek. Ty mají extrémní přesnost a nesrovnatelně vyšší produktivitu než jednotlivé stroje, které jsme využívali v minulosti. V současnosti máme takových nebo podobných linek devět a další stroje se do nich snažíme integrovat.
Jakou pozornost věnuje Koyo Bearings Česká republika s. r. o. vývoji?
I kvůli rostoucímu zaměření na výrobu ložisek pro elektromobily a hybridy se na výzkum a vývoj zaměřujeme velmi intenzivně. Řešení totiž často nejsou stejná, jako u běžných spalovacích motorů – žádají si novou geometrii nebo nové materiály. V Brně v areálu Technologického parku máme již zmiňované Centrum materiálového inženýrství, kde zkoumáme životnost ložisek a jejich chování v konkrétní aplikaci (v motoru, převodovce aj.), zkoumáme možná zatížení ložiska, volíme vhodné parametry materiálu, které se pak přenáší do naší výroby v Olomouci. Rozpočet střediska je 30 mil. Kč ročně. Intenzivně spolupracujeme také s českými univerzitami a výzkumnými ústavy – na Fakultě strojního inženýrství VUT v Brně řešíme projekt optimalizace vnitřní geometrie ložisek, s Fakultou chemickou stejné univerzity spolupracujeme na vývoji nových slitin na bázi hliníku pro výrobu ložiskových klecí.
Také spolupracujeme s kolegy z korporátního vývojového a technického centra v německém Künsebecku, kteří navrhují nová ložiska do celého spektra aplikací od automobilového průmyslu po průmyslové stroje nebo letectví. Ve francouzském Lyonu také máme testovací okruh a vývojové centrum.
Vaše společnost v loňském roce vyhrála cenu Zaměstnavatel Olomouckého kraje. Nemohu se nezeptat, jestli se také potýkáte s nedostatkem jak kvalifikované, tak nekvalifikované pracovní síly?
S nedostatkem zaměstnanců se potýkáme prakticky na všech pozicích – odborných i bez kvalifikace. Stejný problém mají i ostatní podniky na Olomoucku – nezaměstnanost je tu aktuálně 3,1 %. Kraj má širokou strojírenskou tradici, těmto firmám se v posledních letech dobře daří a samozřejmě navyšují počty zaměstnanců. To vede k jejich nedostatku, i přestože všichni včetně nás rychle navyšují mzdy. Nechceme se přitom vydat cestou zaměstnávání špatně česky hovořících zaměstnanců ze zahraničí a zatím jsme k tomu naštěstí přistoupit nemuseli. Zakládáme si na dobré komunikaci, respektu a vzájemné toleranci mezi zaměstnanci, a toto by podle nás mohlo tyto hodnoty poškodit. Jinak pracujeme na zlepšování podmínek pro zaměstnance a rozšiřování nabídky benefitů. Máme obědy a večeře za 10 Kč, velmi dobře vybavenou kantýnu, rekonstruované sprchy a toalety, příjemné venkovní posezení, všem přístupnou zastřešenou kolárnu, slevy u našich partnerů na přezutí pneumatik, slevy do kina, do hobby marketu, aquaparku a další.
Co se týče finančních benefitů, máme pravidelné bonusy podle výkonnosti zaměstnance i závodu jako celku, mimořádné odměny, 1000korunový měsíční bonus za docházku (když zaměstnanec není na nemocenské), 15 000korunové nástupní bonusy, odměny za pracovní jubilea, zlepšovací návrhy a mnoho dalších.
Snažíme se tedy různými způsoby zaměstnance motivovat zůstat u nás a potenciální uchazeče o zaměstnání přitáhnout na pohovor právě k nám.
Koyo Bearings Česká republika s. r. o. je držitelem celé řady ocenění (např. Dodavatel pro Auto roku 2018) a certifikátů. Jaké jsou vaše plány či vize do dalších let?
Chceme dále zvyšovat náš tržní podíl na trhu s ložisky a být dlouhodobě konkurenceschopní. Aktuálně plánujeme výstavbu druhé výrobní haly, která bude stát vedle současného závodu. Dovolí nám rozšířit všechny oblasti výroby a související logistiku. Máme za cíl stále vyrábět výrobky nejvyšší kvality, která je na trhu k dostání. Další pilíře naší vize tvoří bezpečnost a zákaznický servis – aby byl závod pro zaměstnance příjemným a především bezpečným místem, kam chodí nejen vydělat peníze, ale také místem, kde mají možnost se setkávat s přáteli – kolegy, místem kde se mohou realizovat a plnit si své cíle. Pro zákazníky pak místem 100% včasného plnění zakázek bez zpoždění a výborný zákaznický předprodejní i poprodejní servis. Chceme také dále kráčet směrem nových technologií. Všechny tyto body vnímáme jako pilíře dlouhodobé konkurenceschopnosti a stability naší činnosti v Olomouci.
Pane Nováku, jste také členem představenstva Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). Co byste k činnosti AutoSAP řekl?
AutoSAP se za poslední rok výrazně zmodernizoval, změnilo se obsazení důležitých pozic, kdy celkově došlo k výraznému omlazení, což přineslo nový drive a nové impulzy, pozitivně se změnil přístup ke členům, zlepšilo se PR a marketing aj. Přidalo se hodně nových firem, členy jsou všichni velcí automobiloví hráči, ale také dodavatelé, výzkumné organizace, univerzity a další, dohromady asi 150 firem. Je to výborná platforma k řešení aktuální problematiky, velká síla organizace také pomáhá vytvářet a určovat směr automobilového průmyslu v ČR. Sdružení úzce spolupracuje se složkami státní správy a vyjadřuje se ke klíčovým otázkám, kde má silné slovo a vyjednávací pozici. Je důvěryhodným partnerem na úrovni české státní správy i na jednáních s evropskými složkami v Bruselu. Co se týče agendy, je momentálně nesmírně rozsáhlá – týká se příprav na strukturální změny v automotive, zavádění průmyslu 4.0, elektromobility a hybridizace automobilů, zpřísňování emisních norem, Smart Cities a duálního vzdělávání. Na základě Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu, které podepsal AutoSAP s vládou ČR, byl dále vytvořen akční plán s konkrétními závazky ve vztahu k hlavním trendům v tomto oboru. Realizaci prvků akčního plánu řešíme s jednotlivými ministerstvy. Naplňování Memoranda o budoucnosti českého automobilového průmyslu pokračuje jednáními v 5 pracovních skupinách (Elektromobilita, Digitalizace a Výzkum a vývoj pod vedením MPO, Autonomní řízení pod vedením MD a Vzdělávání pod vedením MŠMT). V současné době probíhá implementace návrhů opatření ve všech diskutovaných oblastech. Do konce roku bude předložena vládě ČR zpráva o jejich naplňování.
Osobně se v představenstvu snažím o řešení problematiky dostupnosti pracovní síly, zajímám se o témata technického vzdělávání, automatizace, digitalizace a průmyslu 4.0.
V průběhu rozhovoru jsme zmínili různá témata. Je něco, co zde nezaznělo, ale přesto si pozornost čtenářů zaslouží?
Ještě bych rád shrnul, co ze všech témat, která jsme probírali, vyplývá pro český průmysl. Jako Česká republika máme dlouhou tradici velmi kvalitní průmyslové výroby a to, že Češi mají zlaté ruce, není jen fráze. Naše výrobky jsou opravdu vysoce kvalitní a myslím si, že často v médiích propírané téma „montoven“ už dnes není zdaleka tak aktuální jako dříve. Ten, kdo má ČR stále za montovnu, reálně nezná prostředí průmyslových firem. Česká pracovní síla je už ve srovnání s východní Evropou relativně drahá a nové firmy u nás nestaví výrobní závody proto, aby ušetřili na výplatách, ale právě pro schopnosti našich zaměstnanců, celkově relativně dobrou infrastrukturu a fungující ekonomiku jako celek. Na příkladu automobilového průmyslu – průměrná mzda v členských firmách AutoSAP byla v minulém roce 37 399 Kč, což je výrazně nad republikovým průměrem. Dohromady u nás obor zaměstnává skoro 160 000 lidí a je zodpovědný za 9 % HDP. Každopádně před firmami je teď několik výzev, hlavně se musí vypořádat s rychlými inflačními tlaky: rychle rostou ceny materiálu, rychle rostou mzdy a pro exportéry bylo také citelné uvolnění měnového kurzu. Cesta k překonání výzev vede právě přes inovace, automatizaci a výrobu s vyšší přidanou hodnotou.
Pane Nováku, děkuji Vám za rozhovor.
Ivana Nedbalová, šéfredaktorka
Koyo Bearings Česká republika s. r. o.
Pavelkova 253/5
Bystrovany
779 00 Olomouc
Tel.: +420 585 126 501
info@koyobearings.cz
www.koyobearings.cz
Mohlo by se Vám líbit
Komentář: Prodal jsem stroj do Národního divadla, aneb Kde všude jsou vaši zákazníci v průmyslu?
- Strojírenství
-
25. listopadu 2024
Reálná praxe v obchodu ve strojírenství mě naučila nevytvářet si žádné domněnky ohledně trhu. Inzerce Ve své dlouholeté praxi v B2B marketingu v průmyslu jsem mnohokrát slyšel […]
Wikov kupuje Litostroj – předního světového výrobce turbín pro vodní elektrárny
- Strojírenství
-
24. listopadu 2024
Strojírenská skupina Wikov Industry a.s. („Wikov“) expanduje do oblasti výroby klíčových komponent pro vodní elektrárny. Se společností DK Holding Investments s.r.o. (dále „DKHI“) se dohodla […]
Pozvánka na konferenci: „Využití AI a digitalizace ve výrobní sféře“
- Digitalizace
-
23. listopadu 2024
Datum: 4. prosince 2024 Místo: Quality Hotel Brno Exhibition Centre (dříve Holiday Inn, vedle brněnského výstaviště) Hlavními tématy konference budou: Využití a zavádění AI ve […]