Automotive

11. května 2018 11:34

Světová premiéra v Ženevě: Studie ŠKODA VISION X kombinuje pohon na CNG, benzin a elektřinu

ŠKODA AUTO na letošním autosalonu v Ženevě (6. – 18. března) nahlédla do automobilové budoucnosti. Česká automobilka poprvé představila vůz, který k pohonu využívá CNG, benzin a elektřinu. Studie ŠKODA VISION X rozvíjí designový jazyk SUV-modelů a zároveň představuje i nové hybridní hnací ústrojí. Mimořádně ekologická koncepce, kombinující spalovací motor na stlačený zemní plyn, resp. benzin a elektromotor, se vyznačuje spontánním průběhem křivky výkonu, vyšší agilitou a nízkou úrovní emisí – jen 89 g CO2/km. ŠKODA VISION X může díky inovativnímu hnacímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol.

„Ve společnosti ŠKODA AUTO běží přípravy a práce na vývoji mobility zítřka na plné obrátky,“ říká Christian Strube, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast technického vývoje. „S hybridní studií ŠKODA VISION X dáváme nahlédnout do budoucího vývoje naší modelové palety. Vozy s pohonem na CNG jsou čisté a cenově výhodné. A hybridní pohon představuje pro naše zákazníky vstup do bezemisní mobility,“ dodává Strube. Mimořádně ekologická koncepce hnacího ústrojí ve studii městského crossoveru, lakované v odstínu FlexGreen, zaujme svou kombinací spalovacího motoru na CNG (compressed natural gas – stlačený zemní plyn), resp. benzin a dvou elektromotorů. Nová technika umožňuje vozu dosáhnout mimořádně nízkých hodnot emisí CO2 – 89 g/km.
Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Při provozu na CNG motor podává maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor roztáčí kola přední nápravy, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se spíná jen v případě potřeby – když je potřeba aktivovat větší sílu při rozjezdu (boost-efekt) nebo zlepšit trakci, např. mimo zpevněné silnice. Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby studie s čistě elektrickým pohonem ujela až dva kilometry.VISION X je prvním automobilem značky ŠKODA s pohonem všech kol, který nemá kardanovu hřídel. Výhody jsou jasné: nižší hmotnost automaticky znamená nižší spotřebu. Elektromotor se navíc zapojuje jen tehdy, když je to potřeba. Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Energii čerpá elektromotor ze 48voltového ion-lithiového bateriového palubního systému. Díky rekuperaci se ion-lithiové baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a tzv. plachtění proměňuje VISION X kinetickou energii na energii elektrickou, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě. Maximální točivý moment elektromotoru 70 Nm je k dispozici hned od rozjezdu. Díky tomu je rozjíždění spontánní a zrychlování výrazně intenzivnější. Mezi výhody použitých akumulátorů patří zejména nízká hmotnost, vyšší kapacita a dostupná cena. Studie jezdí dle potřeby s pohonem předních, zadních nebo všech kol. Zadní kola na silnici přenášejí točivý moment 1000 Nm. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu činí až 650 kilometrů. Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje vozu ŠKODA VISION X zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s, maximální rychlost činí 200 km/h.

Strategie elektromobility
V globální růstové strategii společnosti ŠKODA AUTO hraje elektromobilita klíčovou roli. Elektrifikace modelové palety značky ŠKODA odstartuje už v roce 2019 uvedením modelu ŠKODA SUPERB s plug-in-hybridním pohonem. Vedle toho bude ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi od roku 2019 vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy dalších značek koncernu Volkswagen. Krátce poté bude následovat první zcela nový sériově vyráběný vůz značky ŠKODA s čistě elektrickým pohonem. Do roku 2025 značka svou nabídku hybridních vozů a elektromobilů v různých segmentech ještě výrazně rozšíří.

Redakčně zpracováno z www.skoda-storyboard.com

Mohlo by se Vám líbit

Komentář: Prodal jsem stroj do Národního divadla, aneb Kde všude jsou vaši zákazníci v průmyslu?

Reálná praxe v obchodu ve strojírenství mě naučila nevytvářet si žádné domněnky ohledně trhu. Inzerce Ve své dlouholeté praxi v B2B marketingu v průmyslu jsem mnohokrát slyšel […]

Wikov kupuje Litostroj – předního světového výrobce turbín pro vodní elektrárny

Strojírenská skupina Wikov Industry a.s. („Wikov“) expanduje do oblasti výroby klíčových komponent pro vodní elektrárny. Se společností DK Holding Investments s.r.o. (dále „DKHI“) se dohodla […]

Pozvánka na konferenci: „Využití AI a digitalizace ve výrobní sféře“

Datum: 4. prosince 2024 Místo: Quality Hotel Brno Exhibition Centre (dříve Holiday Inn, vedle brněnského výstaviště) Hlavními tématy konference budou: Využití a zavádění AI ve […]