Digitalizace

09. dubna 2020 22:42

Pět trendů, které budou určovat technologický vývoj v dalších letech

Společnost Accenture každoročně vydává studii, ve které poukazuje na technologické trendy, jenž podle ní budou určovat vývoj v dalším období. Zpráva pro rok 2020 má název „We, The Post-Digital People:  Can your enterprise survive the ‘tech-clash?,” (My, postdigitální generace: dokáže vaše firma přežít technologický střet?). Podle ní se v oblasti digitálních technologií nacházíme v přelomovém období. Nastává čas, kdy je třeba od prvotního oslnění digitálními technologiemi přejít k hledání jejich opravdu účelného využití. Stěžejní je fokus na člověka – společnosti by se měly zaměřit na vyvážení obchodní hodnoty s hodnotami svých zákazníků i zaměstnanců.

„Mnohé organizace, oslněné technologickými možnostmi, vytvořily digitální produkty a služby, aniž by plně docenily organizační a společenské důsledky,“ řekl Paul Daugherty, ředitel Accenture pro technologie a inovace. „Dnes se setkáváme s technologickým střetem vyvolaným napětím mezi očekáváním spotřebitelů, potenciálem technologií a obchodními ambicemi – a právě nyní jsme v důležitém zlomovém bodě. Musíme posunout naše myšlení a s důvěrou v technologie přehodnotit základní obchodní i technologické modely. A vytvořit tak nový základ pro hospodářskou soutěž a růst.“

Podle zprávy setrvání ve stávajících kolejích nepřinese pouze nespokojenost zákazníků nebo nezájem zaměstnanců, ale může trvale omezit potenciál budoucích inovací a růstu. Technologický střet je ale výzvou, kterou lze řešit. Zpráva Technology Vision identifikuje pět klíčových trendů, které musí společnosti v příštích třech letech zohlednit, aby zmírnily technologické střety a těžily z nových hodnot, které budou podloženy také silnějšími a důvěryhodnějšími vztahy se zúčastněnými stranami:

  • Personalizované zážitky. Firmy budou muset vytvářet personalizované zážitky, které umocní individualitu a možnost volby. Tím se pasivní zákazník změní na aktivního účastníka díky tomu, že se jednosměrné zkušenosti – kvůli kterým se lidé mohou cítit mimo dění a bez možnosti kontroly – změní ve skutečnou spolupráci. Pět ze šesti dotazovaných vedoucích pracovníků v oblasti podnikání a IT (85 %) se domnívá, že být v této dekádě konkurenceschopný vyžaduje, aby firmy povýšily své vztahy se zákazníky na partnerství.
  • Umělá inteligence (AI) a já. Umělá inteligence by měla spíše přispívat k tomu, jak lidé vykonávají svou práci, a ne být blokem automatizace. S růstem schopností AI musejí firmy přehodnotit práci, kterou dělají, aby se AI stala produktivní součástí procesu, který je založený na důvěře a transparentnosti. V současné době pouze 37 % organizací uvádí, že na podporu spolupráce člověk-stroj používají „inkluzivní design“ nebo principy zaměřené na člověka.
  • Dilema chytrých věcí. Zažité předpoklady o tom, kdo vlastní produkt, jsou v dnešním „trvalém beta“ světě zpochybňovány. Vzhledem k tomu, že se firmy snaží představit novou generaci produktů založených na digitálních zkušenostech, bude řešení této nové reality zásadní pro úspěch. Téměř tři čtvrtiny (74 %) vedoucích pracovníků uvádějí, že jejich propojené produkty a služby budou mít během příštích tří let více nebo podstatně více aktualizací.
  • Roboti všude kolem nás. Robotika se již neomezuje jen na sklady a výrobní linky. Se sítěmi páté generace, připravenými rapidně zrychlit tento trend, musí každá firma znovu přehodnotit svou budoucnost s ohledem na robotiku. Názory vedoucích pracovníků na to, jak ji zaměstnanci přijmou, se celkem různí: 45 % tvrdí, že práce s roboty bude pro jejich zaměstnance velká výzva, naproti tomu 55 % věří, že jejich zaměstnanci na to, jak s nimi pracovat, přijdou snadno.
  • Inovační DNA. Podniky mají přístup k nebývalému množství disruptivních technologií, jako je blockchain, umělá inteligence, rozšířená realita a kvantové výpočty. Aby bylo možné vše zvládnout, a vyvíjet se rychlostí, jakou dnes trh vyžaduje, budou si firmy muset vytvořit svou jedinečnou „inovační DNA“. Tři čtvrtiny (76 %) vedoucích pracovníků se domnívají, že význam sázek na investice do inovací nebyl nikdy vyšší, takže správnou cestou bude realizovat inovace spolu s partnery v ekosystémech a s organizacemi třetích stran.

„Mnoho firem nastoupilo nebo podstupuje cestu digitální transformace. V současné situaci pro ně není výzvou jen dostat se do nějakého relevantního stavu, ale zůstat relevantním, udržitelným a držet krok s vývojem kolem,“ dodává Adam Leščišin, Danubia Region Technology Advisory Lead, Accenture.

Firmy, které působí jako disruptoři, již podnikají kroky k překlenutí rozdílu mezi očekáváním lidí a dnešními standardy. Například start-up Inrupt pracuje na architektuře propojování dat zvané Solid. Ta lidem poskytne větší kontrolu nad jejich osobními údaji tím, že jim umožní ukládat a používat svá data na webu prostřednictvím tzv. „podů“. Lidé budou moci rozhodnout,kde jsou jejich pody hostovány, a určit, které společnosti nebo stroje k nim mají přístup. Budou tak moci kdykoli zrušit nebo odstranit své informace a katalyzovat tak původní vizi spoluzakladatele společnosti Inrup (a World Wide Webu) Tima Berners-Leea, který viděl web jako příležitost pro každého. To je přesně přístup zaměřený na člověka, který bude v budoucnu definovat vůdčí společnosti.

Společnost Accenture již 20 let systematicky zkoumá podnikatelské prostředí s cílem identifikovat vznikající technologické trendy, které mají největší potenciál změnit podniky i celá průmyslová odvětví. V rámci šetření, které bylo podkladem pro letošní zprávu, se ukázalo, že z více než 6 000 vedoucích pracovníků v oblasti podnikání a IT na celém světě, kteří byli v rámci průzkumu společnosti Accenture pro zprávu Technology Vision dotazování, 83 % uznává, že se technologie staly neoddělitelnou součástí lidské zkušenosti. V rámci letošního průzkumu provedla společnost Accenture také průzkum mezi 2 000 spotřebiteli – 70 % z nich očekává, že jejich vztah s technologiemi bude v příštích třech letech více či podstatně významnější.

Více informací o letošní zprávě najdete na www.accenture.com/technologyvision, můžete sledovat i naši konverzaci na Twitteru pod #TechVision2020.


www.accenture.com

Mohlo by se Vám líbit

ABB Robotika pomůže firmám uspořit až 30 % energie robotů

Díky službě Energy Efficiency Service lze dosáhnout až 30% úspory energie1, snížení nákladů a zvýšení udržitelnosti výroby. Nástroje a analýzy poskytují jednoduchý způsob měření a […]

STV Group vyhrála armádní tendr na čtyřletou zakázku na opravy houfnic Dana

Společnost STV Group má díky vítězství ve veřejné soutěži novou čtyřletou zakázku na opravy houfnic Dana pro českou armádu. Podle rámcové dohody s ministerstvem obrany na […]

byko-spectra pro

Profesionální světelný box / osvětlovací panel s přesnou simulací denního světla pro vizuální kontrolu barevného odstínu a vzhledu výrobků. Klíčové vlastnosti: • Nejpřesnější možná simulace […]