Elektro

15. února 2018 11:09

JA-400 Elektro SKYLEADER poprvé ve vzduchu

15. ledna 2018 proběhl na letišti v Českých Budějovicích první let letadla společnosti ZALL JIHLAVAN Airplanes, s.r.o. s označením JA-400 Elektro. Letoun tímto úspěchem splnil požadavky pro kategorii ELSA a je nyní určen především k dalšímu vývoji a zdokonalení jeho plně elektrického pohonu a konstrukce na základě zjištěných poznatků z testovacího letu.

Letoun je postaven na základech modelu JA-400 SKLYLEADER se spalovacím motorem, jenž byl nahrazen elektromotorem s rotačním pláštěm dodaným zlínskou firmou MGM COMPRO s označením REB 80 řízeným regulátorem HBC 400400 JA od stejné firmy. Pohonná jednotka disponuje maximálním výkonem 80 kW, se kterou je letoun schopen vykazovat velmi slušnou stoupavost 3 m/s. Elektromotor je napájen dvěma trakčními do série zapojených bateriemi Li-Ion o kapacitě 55 Ah a celkovém napětí 324V s BMS (Battery management system), které dodává opět firma MGM COMPRO.

A jak se létá s letadlem na elektrický pohon? Radim Štěrba, testovací pilot a letecký akrobat uvádí:

„Díky svým výjimečným letovým vlastnostem je létání s JA 400 elektro ještě o kousek příjemnější než létání s konvenčním spalovacím motorem. Je to zejména proto, že zde chybí typický hluk spalovacího motoru a s ním spojené vibrace. Motor má velice tichý chod, o hluk se stará jen točící se vrtule.  Velkou výhodou bezesporu je, že se před vzletem nemusí motor nijak ohřívat na provozní teplotu a celá pohonná soustava je tedy okamžitě připravená k použití zapnutím jednoho vypínače. V případě, že potřebuji zastavit, například na vyčkávacím místě, můžu motor zcela vypnout. Zaprvé se tím šetří kapacita baterií, za druhé to dává větší klid na prováděné úkony, ve kterých díky elektrickému pohonu chybí: kontrola palivového kohoutu, zapnutí palivového čerpadla, kontrola tlaku paliva, kontrola tlaku oleje, kontrola magnet. Nicméně některé „nové“ úkony je zapotřebí provést, a to zejména kontrolu kapacity baterií a kontrolu teplot. Ostatní předletové úkony jsou však naprosto stejné s ostatními letouny.

Po najetí na dráhu a zvýšení výkonu se otáčky rychle a plynule dostanou na svoje maximum, které v tomto případě činí 2600 otáček za minutu. To, že je pod kapotou 105 „elektro koní“ pilot okamžitě pocítí nebývalou akcelerací, která jej příjemně zatlačí do sedačky. Vysoký krouticí moment zaručuje, že ani při strmém stoupání nedojde k poklesu otáček a letoun si razí cestu k nebi s nebývalou lehkostí. Technika pilotáže je stejná jako u běžného letadla. Nicméně práce s plynovou pákou se spíše než otáčkami řídí nastavením požadovaného výkonu v kilowatech. Délka letu je pak ovlivněna stavem kapacity baterií před letem a také zacházením s plynovou pákou. Nicméně celková doba letu se bez většího šetření pohybuje okolo 1,5 hodiny, což je dostatek času na to provést např. 12 okruhů nebo traťový let o délce přibližně 300 km.“

MGM COMPRO – průkopník vývoje elektrických pohonných jednotek v letectví

Zlínská rodinná firma MGM COMPRO funguje na trhu již od roku 1991. Na míru vyvinuté a vyráběné elektrické pohonné systémy z dílny jejího profesionálního týmu inženýrů a techniků lze za tuto dobu najít téměř ve 30 modelech letadel a dronů, jenž byly vyrobeny ve stovkách kusů.

Pohon pro stroj JA-400 byl tedy, tak jako všechny ostatní jednotky, ze 100 % navržen, vyvinut a vyroben ve firemních prostorách ve Zlíně. Výjimečnost know-how tohoto podniku dokládá zejména fakt, že elektrické pohony MGM COMPRO již ve svých projektech využily firmy a instituce jako Airbus, SIEMENS, NASA, Virgin Galactic, stáje seriálu Formule 1 a mnoho dalších.

Mimo elektrické pohony pro letadla firma MGM COMPRO navrhuje, vyvíjí a vyrábí elektrické jednotky také pro další velmi zajímavé projekty jako Hoversurf, autonomní armádní vozidlo nebo elektrický wakeboard.

Podívejte se na letecké pohonné jednotky MGM COMPRO v akci:

www.mgm-compro.com

Mohlo by se Vám líbit

GE Aerospace investuje v tomto roce 78 milionů eur do evropské výroby

Investice podpoří kvalitu motorů a dodávky zákazníkům rozšířením kapacity, modernizací zařízení a rozšířením inovací v Evropě. Společnost GE Aerospace (NYSE:GE) dnes oznámila, že v roce […]

Nové frézy Seco zajistí nejnižší možné náklady na úběr materiálu u 2D aplikací

Nové monolitní frézy Seco Stabilizer™ využívají unikátní geometrii zubů, která zajišťuje minimální náklady na odebraný materiál ve 2D aplikacích, jako drážkování a kapsování či boční […]

Nové lopatkové čerpadlo Parker T8MINI je navrženo tak, aby splňovalo požadavky na vysokou účinnost a nízkou hlučnost na trhu s elektrifikovanými výrobky

Společnost Parker Hannifin, mezinárodní lídr v oblasti technologií a systémů pro řízení pohybu, uvedla na trh novou řadu středně těžkých lopatkových čerpadel T8MINI s pevným geometrickým objemem. Čerpadlo […]