Plasty

28. září 2024 08:48

Budoucností baterií mohou být šroubovité polymery. Zvyšují výkon a pak se rozloží

Výzkumníci se v posledních letech intenzivně zabývají problematikou využití pevných elektrolytů jako možných komponentů pro systémy ukládání energie, zejména pro polovodičové baterie.  Vědci z University of Illinois Urbana-Champaign pak nedávno vytvořili peptidové polymerní elektrolyty se spirálovou strukturou, které zlepšují výkon polovodičových baterií. Jsou navíc ekologicky šetrné, protože je lze po skončení jejich životnosti rozložit a recyklovat.

Inzerce

Tyto materiály představují bezpečnější alternativu k tradičním kapalným elektrolytům, které umožňují pohyb iontů v článku a jsou běžně používány v dnešních bateriích. Nicméně, pro dosažení vyšší výkonnosti současných pevných polymerních elektrolytů a jejich využití v materiálech nové generace jsou zapotřebí nové přístupy.

Vědci zkoumali vliv šroubovicové sekundární struktury na vodivost peptidových polymerních elektrolytů v pevné fázi. Zjistili, že šroubovicová struktura má výrazně vyšší vodivost než dosud používané struktury. Také objevili, že delší šroubovice zvyšují vodivost a že šroubovicová struktura zlepšuje celkovou stabilitu materiálu vůči teplotním a napěťovým změnám.

„Tyto inovace bedlivě sledujeme, protože bateriové produkty ve svém portfoliu máme více než 30 let a disponujeme také širokou nabídkou AKU techniky určenou pro profesionální i domácí využití, kterou neustále rozšiřujeme,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher.

Protože materiál je vyroben z peptidů, může se rozložit zpět na jednotlivé monomerní jednotky pomocí enzymů nebo kyseliny, když baterie doslouží. Recyklace by tedy probíhala zcela ekologicky, což je velmi důležitý ohled nového přístupu. „Inovace v bateriovém průmyslu, které mají navíc ekologický potenciál jsou širokou veřejností nejen v automobilovém průmyslu, ale napříč segmenty, velmi očekávány,“ říká Milan Beutl, ředitel Anytime carsharing.

A bateriový pohon se začíná pomalu prosazovat i v zemědělství. Sem vstupuje elektrifikace pomalu, důvodem jsou limity baterií pro velká a energeticky náročná vozidla jakož i nedostatečná infrastruktura pro dobíjení.  „I zde se však elektrifikace začíná prosazovat také. Společnost Weidemann loni uvedla na trh plně elektrický kolový nakladač a v minulých týdnech pak představila vlajkový produkt v této oblasti společnost Fendt,“ říká Josef Sečkař ze společnosti Agromex. A také v tomto segmentu vyhlíží nové inovace, které zde mohou využití tohoto pohonu urychlit.

 

 

Mohlo by se Vám líbit

Monolitní frézy Seco C-Series nabízejí flexibilitu a výkon za dobrou cenu

Monolitní karbidové frézy Seco C-Series jsou flexibilní i výkonné, takže lze jedním nástrojem obrábět různé materiály – bez potřeby jiných. K dispozici jsou frézy rohové, […]

65. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představí inovace, které mění průmysl

Jubilejní 65. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu ukáže na jednom místě inovace, které posouvají průmyslovou výrobu do nové éry. Nejvýznamnější středoevropská událost zaměřená na technologické novinky […]

Kvíz na MSV: O jaký stroj jde? A v jaké zemi byl vyroben?

I náš průmyslový portál oneindustry letos na MSV vystavuje stroj! Tentokrát jsme si pro radost zrekonstruovali starou brusku plnou krásných ozubených kol. Ale co se […]