Plasty

13. dubna 2016 00:25

Světelná technika – trendy, novinky, vývoj

Automobil je, troufám si tvrdit, dokonale propracovaná mozaika tisíců komponentů. Chybí-li jeden střípek této mozaiky, již nemůžeme mluvit o automobilu. Mezi jeden takový nepostradatelný střípek patří světlomety, chcete-li světelná technika. Zajímaly mě trendy, novinky, co můžeme očekávat od vývoje? Patří klasická žárovková světla minulosti? A co budoucnosti? Přinášíme odpovědi některých výrobců osvětlovacích systémů pro automobilový průmysl.

 

Inzerce

Karel Bill
ředitel technického centra
HELLA AUTOTECHNIK NOVA, s. r. o.


Přidanou
hodnotu
světlometů
dnes určuje její
elektronický
obsah.


 

Posaďme se spolu do automobilu vybaveného dnes nejvyšším stupněm volitelné výbavy vnějšího osvětlení. Automobil si pamatuje preferované nastavení systému auta každého z držitelů klíčku dálkového ovládání. Pozná tedy, kdo do auta nyní nastupuje. Sedadlo, zrcátka, klimatizace, rádio – vše nastaví do uživatelem preferované polohy, režimu, teploty.

Pohodlně se usadíme, zapneme bezpečnostní pás a stiskneme tlačítko „start“. Motor „naskočí“, my do navigace nadiktujeme adresu našeho cíle a vyjedeme. Světlomety? O ty se jako řidič vůbec nestarám. Již při první jízdě jsem navolil na ovladači osvětlení pozici „auto“.

Řídicí jednotka pozná, zda se nacházíme na území, kde místní legislativa nařizuje denní svícení. Pozná, zda je dostatek denního světla nebo se již setmělo a rozsvítí automaticky příslušné osvětlení. To není vše. Systém ve vozidle pozná, jedeme-li právě po dálnici nebo projíždíme městem, případně projíždíme-li serpentinami volné krajiny, a upraví patřičně osvětlení vozovky. Hovoříme o osvětlení optimalizovaném pro dálnici – užší a delší svazek světla nám osvětlí dálnici, přisvítí na dálniční směrové tabule. Na okresní silnici přisvítí do zatáček. Do města je určen kratší, širší svazek světla. Dokáže také optimalizovat osvětlení pro podmínky nepříznivého počasí (mlha, sníh, déšť). Znáte ten pocit „bílé stěny“ před Vámi, jedete-li v mlze se zapnutými tlumenými světlomety? Ale to pořád ještě není vše! Naše světlomety jsou vybaveny funkcí automatického přepínání z tlumeného na dálkové světlo a zpět. Řídicí jednotka detekuje přítomnost ostatních vozidel na silnici v obou směrech a průběžně přepíná. Kdykoli je to možné, jedeme na dálková světla.

Tuto výbavu nabízí dnes standardně automobily vyšší střední třídy. A my víme, že to, co je řidiči žádáno, nabídne automobilka v příští generaci jako volitelnou konfiguraci v automobilech o třídu níže!

Hovoříme-li o trendech ve světlometech, hovoříme o adaptivním chování. O komfortu posádky vozidla, o bezpečnosti. Nespoléháme se pouze na řidiče. Situaci ve vozidle a v jeho okolí průběžně sledují senzory a kamery. Optimální chování světlometů určuje v reálném čase řídicí jednotka, přepne-li tedy řidič osvětlení do automatického režimu.

Novum je stupeň nasazení elektroniky v systému osvětlení. Přidanou hodnotu světlometů určuje dnes její elektronický obsah. A nemění se pouze výrobek a výrobní proces. Adaptuje se také společnost Hella. Doplňujeme naše profesní týmy o odborníky z oboru elektroniky, systémového inženýrství. Vstupujeme do etapy vývoje automobilů s funkcí autonomního řízení – autopilota. Systém autonomního (adaptivního) chování světlometů je jeho součástí.

 

Todd C. Morgan
senior viceprezident
pro globální produktový vývoj
Varroc Lighting Systems, s. r. o.


Tradiční
žárovková světla
nepatří minulosti,
ale budou čím dál
více nahrazována
novými
technologiemi.


 

Varroc Lighting Systems zavádí inovace pro široké portfolio zákazníků, přičemž se soustředí na vývoj nejmodernějších technologií pro prémiový segment a současně se zaměřujeme na vývoj inovací určených pro většinový segment automobilového trhu za konkurenční ceny. Doby, kdy se konstruktéři museli omezovat na jednoduché tvary a funkcionalitu „svítí/nesvítí“ jsou nenávratně pryč.

Mezi poslední novinky patří spuštění výroby LED světlometů, které nahrazují Xenon, mají nižší spotřebu elektrické energie a vyšší životnost. Dále inovativní světlovody v signálním osvětlení s LED zdroji světla umožňující flexibilitu ve vývoji a inovativní styling.

V budoucnu očekáváme zrychlení tempa pro vývoj inovací a nových technologií. Již dnes pracujeme na projektech, které mají téměř až vědecko-fantastický nádech. Určitě stojí za zmínku matrixové nebo pixelové světlomety, které mají vestavěnou kameru přímo ve vozidle. Její snímání rozpozná auta, ale i chodce nebo zvířata, a díky tomu je schopna upravit světelný svazek dálkového a/nebo tlumeného světla tak, že nedochází k oslňování ostatních řidičů nebo chodců při zachování plného osvětlení scény před vozidlem.

Další novinkou jsou laserové světlomety, jejichž vysoce výkonné, avšak malé, laserové moduly umožňují vytvářet nízkoprofilové světlomety bez kompromisů v oblasti výkonu a zároveň zachovávají designovou atraktivitu a unikátnost.

Již brzy se budeme moci na cestách setkat s prvními aplikacemi organických LED (OLED). To jsou supertenké, plošně vyzařující OLED přinášející nové možnosti inovativního vzhledu a designu.

Rovněž nemůžeme vynechat koncept personalizace, který si klade za cíl nabídnout řidičům pokročilé funkce signálního osvětlení automobilů. Hlavní myšlenkou je přizpůsobení tvaru a jasu osvětlené funkce na základě informací od uživatele, např. pomocí aplikace v tabletu nebo mobilním telefonu, které umožní vytváření vlastních animačních sekvencí při odemknutí/zamknutí vozidla apod.

Závěrem tedy můžeme říct, že tradiční žárovková světla ještě nepatří úplně minulosti, ale budou čím dál více nahrazována novými technologiemi. Uvedení inovací do většinového segmentu je jedním z cílů, kterých chce Varroc v budoucnu dosáhnout.

 

Ing. Kamil Duba
general manager
Koito Czech, s. r. o.


Budoucnost
ukáže,
co budou
preferovat
zákazníci.


 

Skupina Koito patří tradičně k těm nadnárodním společnostem, pro které jsou výzkum, vývoj a inovace nezbytným základem úspěchu. Koito bylo celosvětově první firmou, která nahradila skleněné čočky světel mnohem flexibilnějšími plastovými, použila LED technologie v komerční výrobě světlometů osobních automobilů. Dalším patentem naší společnosti jsou LED světlomety s integrací dálkových a potkávacích světel v jednom reflektoru. K faceliftům jednotlivých řad automobilů dochází běžně v periodě 3–6 let, a tato doba se začíná také zkracovat, z toho plyne, že vývoj nových výrobků a příprava pro jejich realizaci je denní součástí našich činností.

Samozřejmě nové požadavky na parametry světel se liší od použité technologie a modifikací pro jednotlivé kontinenty a trhy. V posledních letech se objevila v sériové výrobě některých automobilek též technologie LASER. Budoucnost, a to zejména ve vztahu k cenové politice zavádění této technologie do sériové výroby, ukáže, co budou preferovat zákazníci. LED, HID i HAL technologii ještě určitě neodzvonilo.

V případě Koito Czech s. r. o. se inovace netýká jen samotné výroby, ale také celého procesu na cestě k našemu zákazníkovi. V roce 2015 jsme např. spolupracovali na vytvoření obalu světlometu, který získal prestižní cenu v jedné z kategorií soutěže Obal roku.

Ilustrační foto: John Evans

 

Mohlo by se Vám líbit

Inovace v měření barevného odstínu

spectro2guide & color2view NOVÁ generace ručních a stolních spektrofotometrů Inzerce Snadná správa standardů barevných odstínů Revoluční způsob měření barevného odstínu Požadavky na způsob měření barevného […]

HENNLICH přichází s inovativním systémem mazání ocelových lan

Významné zlepšení při údržbě a prodlužování životnosti ocelových lan přináší nový systém jejich mazání, se kterým na český trh přichází společnost HENNLICH, přední dodavatel technických […]

EWM React nabízí plnou kontrolu nad automatizovaným svařováním

Nový proces MIG/MAG pro maximální procesní stabilitu Výrobce svařovací techniky z Mündersbachu uvádí na trh nový proces svařování EWM React. Proces MIG/MAG společnosti EWM využívá aktivní […]