16. dubna 2021 22:06
Skupina CSG vykoupila od Tatravagónky podíl v DAKO-CZ a stala se stoprocentním vlastníkem firmy
TATRAVAGÓNKA a.s. (Tatravagónka) prodala svůj 49procentní podíl ve společnosti DAKO-CZ, a.s. (DAKO-CZ) majoritnímu vlastníkovi, holdingu Czechoslovak Group (CSG), který doposavad ovládal 51 procent. CSG, průmyslově technologická skupina českého podnikatele Michala Strnada, se tak stala jediným vlastníkem společnosti, která vyvíjí a vyrábí brzdové systémy a komponenty pro kolejová vozidla a ve svém podniku v Třemošnici zaměstnává více než 500 lidí. Cenu transakce strany nezveřejnily.
DAKO-CZ patří v současnosti k nejúspěšnějším společnostem skupiny CSG. V roce 2020 dosáhly tržby 1,26 miliardy Kč a EBITDA je bezmála 300 miliónů Kč. O rok dříve společnost utržila 1,14 miliardy Kč a měla EBITDA 200 miliónů Kč. „Cenu transakce jsme se rozhodli nezveřejnit, ale byla kalkulována na principu násobků EBITDA a pohybuje se tedy v řádech stovek miliónů Kč. Jedná se optikou naší skupiny o velmi významnou akvizici,“ uvádí místopředseda představenstva CSG David Chour.
S prodejem menšinového podílu souvisí i změna v managementu společnosti: Z pozice CEO odchází Dagmar Matúšová, která se nově stala personální ředitelkou Tatravagónky. Do čela podniku nastupuje dosavadní provozní ředitel Lukáš Andrýsek.
Odchod Tatravagónky z DAKO-CZ vyplývá ze strategie vzájemných vztahů, na které se skupina CSG dohodla s akcionáři slovenské Tatravagónky. Ta je nejvýznamnějším evropským výrobcem nákladních vagonů se zhruba 30procentním podílem na evropském trhu. „Obě skupiny se chtějí v železničním průmyslu soustředit na svůj core business, kterým je pro CSG výroba brzdových systémů pro kolejová vozidla a pro Tatravagónku výroba nákladních vagonů. Odchodem z DAKO-CZ zároveň končí majetkové propojení mezi oběma firemními skupinami,“ uvedl David Chour a dodal, že CSG v současnosti nemá zájem o získání či budování vlastních kapacit v oblasti výroby vagonů.
Juraj Hudáč, generální ředitel Tatravagónky, uvádí: „Mezi DAKO-CZ a Tatravagónkou nadále panují vynikající obchodní vztahy. Počítáme s tím, že DAKO-CZ zůstane jedním z významných dodavatelů naší společnosti.“
DAKO-CZ je příkladem společnosti, která dokázala po roce 1989 zásadně změnit svou produktovou orientaci a postupně se propracovala do postavení celosvětově významného výrobce brzdových systémů a komponentů pro tramvaje, metro či železniční vozidla. Její produkty odebírají ze světových výrobců například Siemens, Stadler a Bombardier, z českých například Škoda Transportation.
V roce 2008 společnost ovládl český podnikatel Jaroslav Strnad vykoupením podílů od skupiny akcionářů. Později získal většinový podíl i v kopřivnické automobilce TATRA TRUCKS a založil skupinu CSG. V roce 2018 převedl Jaroslav Strnad vlastnictví CSG na syna Michala. Tatravagónka vstoupila do DAKO-CZ v roli menšinového akcionáře s 49procentním podílem na jaře 2014.
Mohlo by se Vám líbit
Finále Robosoutěže 2024 pro střední školy s nejlepším „robotickým popelářem“ vyhrál tým pražského Gymnázia Na Vítězné pláni
- Automatizace + Robotizace
-
10. ledna 2025
V pátek 13. prosince se v posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze konalo finále 16. ročníku Robosoutěže FEL ČVUT a my už víme, který z celkem […]
Škoda vyvíjí a vyrábí vlastní motory už 125 let. Celkem jich vyprodukovala 15 milionů
- Automotive
-
08. ledna 2025
› Koncem roku 1899 představila společnost Laurin & Klement své první motocykly poháněné jednoválcovými motory vlastní konstrukce › Za uplynulých 125 let mladoboleslavská automobilka vyrobila […]
Technologie zlínské Wisty tryská ve španělském Alavézu
- Strojírenství
-
06. ledna 2025
V regionu známém nejen pro své vynikající červené víno, ale také pro vyspělý průmysl, byl úspěšně dokončen nový projekt zlínské firmy Wista zaměřený na letecký […]