Strojírenství

05. října 2018 00:53

V Daikinu zaměstnancům platí za „zlepšováky“, které jim ulehčují práci

Současný nedostatek lidí na českém trhu práce nutí zaměstnavatele stále přicházet s novými nápady, jak si udržet ty stávající. Většina firem se uchyluje k finančním odměnám nebo dalším nepeněžním benefitům, je ale potřeba vymýšlet nové a neokoukané motivační nástroje. V plzeňském výrobním závodě na klimatizační jednotky Daikin byli kreativní a začali vyplácet peněžní odměny za konstruktivní nápady svých zaměstnanců.

Inzerce

V plzeňském podniku motivačnímu nástroji říkají Kaizen (z japonštiny zlepšení nebo změna k lepšímu), což odkazuje na filozofii či postupy zdokonalování procesů ve výrobě – zejména ve strojírenství a řízení podniků. Je o neustálém a souvislém zlepšování. První zmínky o systému Kaizenů jsou už z padesátých let minulého století. Japonští manažeři obecně tvrdí, že na prvním místě není zisk, ale kvalita. Pokud se postaráte o kvalitu, zisk se zákonitě dostaví. Je to nikdy nekončící proces. První výstupy mohou být vidět již za půl roku, opravdová změna může trvat i několik let.

Nápadů na zlepšení nějakého pracovního procesu Daikin uznal za rok a půl 431. Mezi takovými „zlepšováky“ byl i nápad jednoho ze zaměstnanců Daikinu, Tomáše Carvy, který vymyslel způsob, jak lépe a bezpečněji převážet vyšší množství přepravních košů s výrobními díly. Stačila k tomu prostá spona, která slouží k jejich vzájemnému spojení do jednoho celku. Operátor má tak přepravovaný materiál pod kontrolou, současně jsou vozíky i lépe ovladatelné. Je to jeden z nápadů, kterých jsou každý měsíc desítky, například letos v únoru jich bylo až neuvěřitelných 40.

„Filozofie Kaizenů vychází z toho, že je efektivnější dělat každý den maličkou změnu k lepšímu než jednorázové velké změny. Učí lidi zodpovědnosti a vede je k tomu, aby vymýšleli zlepšováky a nebyli lhostejní k tomu, co se v jejich okolí děje,“ říká manažer výroby Jan Bezděk a dodává, „je jedno, zda zaměstnanci přispějí maličkostí ve vylepšení denního provozu nebo vymyslí způsob jak zefektivnit výrobní proces. Výsledek je vždy takový, že se lidem pracuje lépe, firma prosperuje, a tím inspiruje ostatní. Hodnoceny jsou i samotné snahy o zlepšení, což znamená, že se „Kaizen“ nemusí ve finále vůbec realizovat.“

www.daikin.cz

Mohlo by se Vám líbit

Siemens umožnil přednímu světovému výrobci autoskel, společnosti AGC, významně zvýšit produktivitu díky konceptu agilní digitalizace výroby

Společnost AGC Automotive, přední světový výrobce autoskel původem z Japonska, zrealizoval ve spolupráci s českým Siemensem komplexní projekt digitální transformace. Díky dlouhodobé kooperaci se společností Siemens dosáhl […]

Grumant: Poradenství – naše eso k vašim službám

Tento článek je určen nejen majitelům strojírenských firem a obroben, ale celé řadě strojařů, kteří jsou zaměstnáni v oboru a pro něž není cizím pojmem hrdost na svou […]

Dny techniky v závodě Škoda Auto Kvasiny: inspirace pro žáky k volbě technického vzdělávání

Škoda Auto uspořádala v závodě v Kvasinách oblíbenou akci Dny techniky, během níž se žáci a žákyně 9. ročníků místních škol seznámili s moderními technologiemi […]